hur vet jag om väggen är bärande eller ej?

jag har et hus med tra stomme, utom i kök/tvätstuga, där är allt i "sten"

taket till dess 2 rum är i betång, för övervåningen är endast över dessa rum & dom har betång platta.

det finns en lång vägg, med 3 fönster & 2 balkång dörrar, denna vägg har en sektion på mitten som verkar vara en pelare, då det är hårdare att borra där.
på samma ställe, men mitt i rumet, fins en pelare, även den lika hård.
andra lång väggen är inåt huset & är halt täckt, för utom på mitten där trapphuset är

det finns nu 3 kortväggar (en vägg skiljer ju kök från tvätstuga) alla dessa verkar vara i lättbetång block eller nått liknande, kan dessa vara bärande? hade tänkt att flytta lite öppningar i dessa väggar

hur tar jag reda på vad jag kan göra uten att sätta in balker
 
Egentligen är detta en omöjlig fråga att svara på utan att titta på plats men om du lägger ut en ritning / skiss på huset här på forumet så kan du säkert få kvalificerade gissningar iallafall.... Det går ju att dra en del slutsatser från spännvidder mm.

Har du kollat på kommunens byggnadsarkiv om de har ritningar på ditt hus? Ibland har man tur och byggnadsnämnden har skött sitt jobb!

Annars rekommenderar jag att du kontaktar en byggnadsingenjör / konstruktör som kommer ut och tittar på huset.

/Ingenjören
 
En dum fråga... Om man har ritningen på huset, framgår det på något sätt att en vägg är bärande, någon form av markering alltså, eller måste man vara just byggnadsingenjör för att förstå vilka väggar som bär?
 
Inte alls någon dum fråga!
På arkitektens ritning över huset framgår inte vilka väggar som är bärande men om du har en ren konstruktionsritning brukar endast de bärande och stabiliserande väggarna vara med. På äldre ritningar är det väldigt varierande hur bärande väggar är markerade - men utifrån tidsålder på huset, byggnadstyp och spännvidder kan man lista ut mycket!

/Ingenjören
 
Jag har dom här dåliga bilderna ligger i datorn, lägger upp dom sålänge (jag har ju husets ritningar också, men dom är inte heller bra)

uppe.bmp

denna blid visar övervåningen
den tomma ruten längst ner är taket på vardagsrummet & har inget med konstruktionen för övervåningen att göra!
den vänstra väggen som har 3 balkång dörrar, är bärande & den högra vägen som trapphuset bryter är också bärande.
mellan dessa väggar står det pupilt takstolar

golvet på denna våning är en 20 cm tjock betång platta, som sedan har en fin fyllnong på ca 5 cm (här imallan är bland annat vvs ingjutet.)
 
nere.bmp

kontor/gillestuga, hall, TV-rum & garage Är en halv våning lägre än övervåningen.

garagets högra & vänstra vägg är bärande, lika så är gillestugans högra & vänstra vägg bärande
separata pupilt takstolar över gillestugan & sen en ny omgång pupilt takstolar över garaget.
utefrån bidar övervåningen & "mallanvåningens" takstoler ett enhetligt tak, som lutar från övervåningen till garaget.

vardagsrumet har sina bärande väggar på vänster & höger sida, här är det långa pupilt takstolar, en limträbalk hjälper dom långa takstolarna att hållas uppe på mitten (den går frånmatrumets vänstra vägg & lodrett rakt ner, korsar aktså vardagsrummet)

det sträckade vi set längst upp till vänster är övervåningen som hänger utanför, högst upp hänger ett rumm utanför, men till vänster är det bara balkongen som är utanför.

Rakt under övervåningen har vi alltså Tvättstuga, kök & matplats
under ordet kök så är det en bänk ritad, högra delan av "bänken" har en liten rektangel, detta är en pelare, som hjälper att bära upp "övervånginen"
troligtvis är det en likadan pelare inne i ytterväggan rakt vågrätt åt vänster.

det jag vill gör är att flytta dörröppningen mellan tvättstuga & kök, från plaseringen i högerkanten, till att sitte längst till vänster i samma vägg

Jag vill också förstpora dörrhålet mellan matrum & vardagsrum, hålet ska vara från den position den har idag, men gå nästan ända vram till ytterväggen på vänster sida
 
bilder utefrån.

husf.bmp

här ser vi TV-rums fönstrena
till höger syns garaget
tegelväggen till vänster är vardagsrummet & man skymtar en trävägg till vänster , det är övervåningen



husb.bmp

längst till vänster är garaget.
längst till höger sticker vardagsrummet ut

 
Som jag ser på dina ritningar så kan jag inte se några problem med att flytta dörröppningen mellan tvätt och kök. Denna vägg är ju inte bärande. Och skulle den vara det skulle det inte spela någon roll. I ditt fall. Beroende på takstolarnas position.

Men väggen mellan matrum och vardagsrum är bärande till 99%. (enligt vad jag kan se på ritningar och bilderna.) Men klart det går att göra öppningen större, Du/Ni måste helt enkelt bara växla av väggen.

Och ja det är till mycket hjälp att man är byggingenjör.
 
tveksamheten i tvätstuge väggen är för att den är i lättbetång eller liknande, dom kunde ju byggt en trä/gipps vägg om den inte var bärande?

samma matrial i båda väggarna jag vill ändra på
 
Vad har du för bjälklag över tvättstugan då?
 
Om en vägg är bärande går den rakt genom hela huset både på höjden som på längden. Din vägg mellan tvätt och kök följer inte hela vägen upp till takbjälkarna eller gör den det. Det ser inte ut så på dina ritningar. Jag antog helt att du hade träbjälklag i huset eller är det inte så?



 
allt är trä, förutom den del av huset vi nu diskuterar.
golvet på övervåningen (taket över tvätstuga, kök & matplats) är 20 cm betång

det finns inget undertak på nedervåningen & på övervåningen ligger plastmattorna direkt på betången.

du har rätt i att tvätstugans vägg inte går ända upp, men det kanske behövs många vägga för att bära den tunga betång plattan ???

de väggar som går ända upp till taket är ju bara långa väggarna, vänster & häger på skissen.

ja den väggan mellan matplats & vardagsrum gå ju förståss hela vägen, men betång plattan klarar sig ju utan bärande vägg under där överhänget är, så jag blir tveksam till att man kan säga att den är bärande , bara för att väggen fortsätter
 
Byggaren skrev:
Jag skulle tippa på (till 99,9% sannolikhet) att väggen mellan tvättstuga och kök är bärande för btg.plattan. Även om den bärande delen av underkantsarmeringen ligger på det korta hållet, alltså från ytterväggen och in till den parallella väggen med trapphuset, så blir det väl långa fördelningsjärn i underkant. Man brukar inte vilja ha fullt så långa fördelningsjärn eftersom btg. väger en del och nedböjning i plattan blir därefter.

Kan du inte gå upp på kommunkontoret och ha med dig fastighetsbeteckningen? Fråga då efter handlingarna på ditt hus. Finns det bland dem (ofta på microfilm) en kopia av armeringsritningen i bjäklaget, så be att få en kopia på den eller en inscannad fil att publicera här. Då är det möjligt att definitivt besvara din fråga.

Oavsett vilket ska det inte spela någon större roll om du flyttar dörrhålet, men det kan krävas en balk över dörren motsvarande den som antagligen redan finns över befintlig.


:cool:

Jag var på komunkontoret för nått år sedan & bad att få allt dom hadde om mit hus, vilket verkade svårt.
jag bor i ett kvardet med liknande hus, men det är bara 4 till av dom som är någesåndär identiska med mitt, så dom ritningarna jag fick, stämmer inte 100 & jag fick defenetivt inte alla.
har en granne som har fler ritningar än jag, kan kolla om han har nått på betångplattan.
 
Om jag nu ska flytta dörren till tvättstugan, & väggen är barande. i mitt lilla huve så låter det som att jag ändå kan ta upp dörrhålet utan att sätta en balk?
Det är väll ändå mitten delen av väggen som ska håll uppe betång plattan så den inte svikter, ungeför som pelaren längre bort.

pelaren sitter ju ungeför i mitten av betångplattan, så den "nedre " delan klarar sig utan den där extra bärningen tom tvätstuge väggen hjälper den övre delen med & då saknar ju ändå nedre delen bärighet, där trappen är.
 
det här huset är ju minst sagt konstig byggt :)

dörren i tvätstuge väggen, är en skjut dörr, som går inne i väggen.
så från dörrhålet & önda till vänster så är det en trävägg, som inte verkar vara det minsta bärande alls. Över dörren är det även trä (gips skiva) & det låter ihåligt.

men som jag förstår av vad ni hitils har beskrivit, så kan betångplattan ialla fall vara gjord för att bära, men inte vid dena dörr. eller?

jag ska jaga ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.