Hej!

Jag bor i en lägenhet i en fastighet från 1900 i Stockholm. Jag vill riva en vägg mitt i lägenheten men vill först avgöra om den är bärande eller inte. Min fråga är VEM ska jag anlita för att avgöra detta? Jag har pratat med föreningen, har tillgång till alla byggnadsritningar etc för huset från Stadsbyggnadskontoret (vari det inte går att utläsa vad som är bärande eller inte) samt har haft två olika hantverkare hemma som säger helt olika saker dvs. den ena att väggen är bärande och den andra att den inte är det. Vilken kompetens ska personen som kan avgöra detta ha? Vad kallas en sådan person? Hur hittar jag en sån konsult? Gärna konkreta tips på firmanamn. Snälla hjälp mig med detta, har hållit på i över ett år bara för att ta reda på OM jag kan riva väggen eller inte. Vet inte vart jag ska vända mig längre.
 
Hej,  jag har ingen expertkompetens på området och jag vet tyvärr inte exakt vem du kan vända dig till. Kan däremot komma med några tips eftersom jag har rätt stor erfarenhet av hur sekelskifteshusen är uppbyggda.

Går väggen mitt i fastigheten parallelt med fönsterväggarna och är ca 40-50 cm tjock är det hjärtväggen och den är garanterat bärande. Går väggen vinkelrätt från hjärtväggen mot någon av ytterväggarna och är ca 30 cm tjock är den sannolikt bärande. Om man borrar i väggen och borrdammet är rött så är väggen murad i tegel och med största säkert bärande.

Om väggen är under 15 cm tjock är den troligtvis inte bärande. Den brukar vara uppbyggd med rejäla plank med vass och puts på varje sida. Dessa väggar bär inte husets stomme men kan ändå ha en viss bärande funktion på innertaket, man får passa sig så att innertaket inte trillar ner när man river väggen.  

Det kan också vara värt att veta att man ofta byggde rum för rum på den tiden. Det gör att det kan ibland skilja några cm på takhöjden i de olika rummen.

Observera att du som sagt får ta detta som ett tips och inget expertutlåtande.
 
Hej Osten!

Tack för ditt svar! Sekelskifteshus är knepiga, även för byggkunniga, oftast husspecifikt. Hur kommer det sig att du kan så mycket om just sekelskifteshus?

Lägenheten ligger på bottenvåningen (men med tre våningar med garage och källare under och fyra våningar ovanför). Den var förut en stor lägenhet som har delats upp i två (således vet jag att de väggar som har byggts till vid delningen inte är bärande, men de kan jag ju inte riva :)). MEN...den väggen som jag vill riva går vinkelrätt mot ytterväggen med fönster och löper mellan två bastanta fyrkantiga pelare som jag kommer att behålla i vilket fall som helst (de löper enligt ritningarna genom hela fastiheten nerifrån och upp och måste således ha en bärande funktion). Frågan är om jag kan riva väggen mellan pelarna? Det kan vara så att det går en regel löper mellan pelarna som jag kan behålla också. Väggen är <15 cm tjock och låter som gips och trä när man knacjkar på den, men det går ju inte att vara säker enbart enligt detta. Har inte borrat i den, kanske ska göra det för att se vad som finns inuti.

Problemet tror jag är att frågan inte är "Är detta en bärande vägg enligt allmän definition?" men istället "Har denna vägg en bäranden funktion i detta hus?"

Styrelsen har som policy att om en vägg ska rivas så måste detta godkännas av en fackman....så jag måste ha hit "någon" i vilket fall som helst. Och jag söker ännu efter denna fackman.

Skulle det hjälpa dig om jag lägger upp ritningarna över lägenheten och fastigheten här?

Återigen tack för ditt dvar"

/Hanna
 
Lösningen kanske är enkel? Om styrelsens policy är att fackman måste godkänna en rivning av innervägg borde det finnas väggar som rivits innan din och fackmän som godkänt detta.
 
Hanna101 skrev:
MEN...den väggen som jag vill riva går vinkelrätt mot ytterväggen med fönster och löper mellan två bastanta fyrkantiga pelare som jag kommer att behålla i vilket fall som helst (de löper enligt ritningarna genom hela fastiheten nerifrån och upp och måste således ha en bärande funktion). Frågan är om jag kan riva väggen mellan pelarna? Det kan vara så att det går en regel löper mellan pelarna som jag kan behålla också. Väggen är <15 cm tjock och låter som gips och trä när man knacjkar på den, men det går ju inte att vara säker enbart enligt detta. Har inte borrat i den, kanske ska göra det för att se vad som finns inuti.
/Hanna
Hanna, om din vägg består av reglar och trä så är den absolut inte bärande i din lägenhet. Det råder det inget som helst tvivel om. Ta reda på det så har du svaret. (Och även om den vore murad så är det väldigt osannolikt att en så tunn vägg hade fått en bärande funktion så långt ner i huset.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.