Hej! Har köpt ett hus och funderar på vilka väggar är bärande. Kan man se det på ritningen?


Röda markeringen är där nya väggarna ska upp. På nedre plan ska väggen mellan röda strecken bort och två nya vägg ska upp så att det blir ett extra sovrum med ett fönster.


På övervåningen ska väggen mellan vardagsrummet och köket bort samt väggen mellan vardagsrummet och sovrummet flyttas in lite.


Tack på förhand.
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggnads planlösning och sektioner, markerade områden för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Min tolkning utan att vara expert: På ritningen står det att takstolarna är fackverk, så det ska inte vara några bärande väggar på övervåningen. Mellan våningarna är det betongbjälklag, och lättbetongväggen i mitten är bärande. Det syns också på strecken i ritningen där väggen "ersatts" med en balk. Ni borde därmed kunna göra ändringarna på övervåningen som ni vill, men på bottenvåningen så måste den bärande väggen ersättas. Hur svårt och dyrt det är att genomföra det ni vill göra där kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
Janwik och 1 till
  • Laddar…
Mina tolkningar är lika som ovan. (Är heller ingen expert.)
Kan bli svårt av växla av i sutterängplanet med tanke på takhöjden. Kanske att de nya väggarna ni bygger brevid kan ta lasten från bjälklaget. En konstruktör kan nog komma på en bra lösning.
 
  • Gilla
Monsha
  • Laddar…
Som framförts ovan finns inga bärande mellanväggar på övervåningen eftersom takstolarna är fribärande mellan fasaderna. Hjärtväggen på souterängvåningen är däremot bärande. Eftersom bjälklaget består av element kmed fixerad längd kan denna vägg inte flyttas. Om den kan ersättas av en balk går inteatt säga entydigt utan tillgång till mer detaljerade ritningar eller teknisk beskrivning. Det bästa och billigaste alternativet är att ni planerar om denna våning med utgångspunkt från att väggen inte kan flyttas.
 
  • Gilla
Monsha och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Era svar har varit guld värda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.