Hej har lite svårt med att förstå vilka väggar som är bärande.
Någon som kan förklara detta för mig.
Ritningen är gjord 1966
Det är först och främst hobbyrummet sån vi vill slå ner väggarna

Arkitektritningar från 1966 med fasadvyer och planlösningar för en villa inklusive hobbyrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan anta att de väggar som är med på sektionsritningen är bärande, dvs de som går i samma riktning som taknocken.
 
  • Gilla
Bekim2
  • Laddar…
Jag skulle önska lite högre kvalitet på de skannade ritningarna. Det blir väldigt suddigt när man zoomar in. Det rör sig om en om-och tillbyggnad som är lite knepig att förstå ur tidsperspektiv. Ritningar från tiden före ombyggnaden hade underlättat. Någon form av teknisk beskrivning som förklarar vad väggarna betår av vore också bra. Vad är det för material i bjälklaget över källarvåningen? Båda väggarna runt hobbyrummet kan vara bärande, men måste inte vara det. Om dessa väggar är av betonghålsten och bjälklaget är av armerad betong, måste man ha tag i en armeringsritning för att kunna avgöra frågan.
 
  • Gilla
Bekim2
  • Laddar…
Arkitekturritningar av en villa med fasadvyer och planlösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D
J justusandersson skrev:
Jag skulle önska lite högre kvalitet på de skannade ritningarna. Det blir väldigt suddigt när man zoomar in. Det rör sig om en om-och tillbyggnad som är lite knepig att förstå ur tidsperspektiv. Ritningar från tiden före ombyggnaden hade underlättat. Någon form av teknisk beskrivning som förklarar vad väggarna betår av vore också bra. Vad är det för material i bjälklaget över källarvåningen? Båda väggarna runt hobbyrummet kan vara bärande, men måste inte vara det. Om dessa väggar är av betonghålsten och bjälklaget är av armerad betong, måste man ha tag i en armeringsritning för att kunna avgöra frågan.
J justusandersson skrev:
Jag skulle önska lite högre kvalitet på de skannade ritningarna. Det blir väldigt suddigt när man zoomar in. Det rör sig om en om-och tillbyggnad som är lite knepig att förstå ur tidsperspektiv. Ritningar från tiden före ombyggnaden hade underlättat. Någon form av teknisk beskrivning som förklarar vad väggarna betår av vore också bra. Vad är det för material i bjälklaget över källarvåningen? Båda väggarna runt hobbyrummet kan vara bärande, men måste inte vara det. Om dessa väggar är av betonghålsten och bjälklaget är av armerad betong, måste man ha tag i en armeringsritning för att kunna avgöra frågan.
 
Väggen vid hobbyrummet är av material något slags lättbetong och blått.
Innan så använde man detta utrymme till två sovrumm med två separata dörrar
 
Vad är det för material i bjälklaget ovanför?
 
Humm. Vet ej faktisk
 
Ta reda på det, det är inte så svårt. Framför allt, försök utesluta att det är betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.