Bor i ett 1,5 plans Sjödalshus byggt 1999 i Huddinge kommun (Stockholm). Vi funderar ta ner innerväggar och öppna upp mellan kök och vardagsrum. Innan vi börjar planera detta behöver jag få koll på om nån av väggarna jag vill ta ner är bärande?

Bilden jag tog inifrån visar hur det ser ut inne i huset. Det går en tjock "balk" genom hela huset som jag antar behöver stöttas upp någonstans på köksväggen som ska bort?

Tacksam för hjälp!
 
  • Ritning av enplanshusets bottenplan med markeringar kring bärande väggar och balk i vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett hus snitt som visar väggars och takets struktur samt isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsskiss av ett 1,5-planshus med måttangivelser och markerad tjock balk genom konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av vardagsrum och kök markerad med röda linjer för att visa potentiellt bärande strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Väggen mellan kök och matrum är bärande och måste i så fall ersättas med en avväxlingsbalk. Eftersom det redan finns en sådan balk mellan vardagsrummet och entréutrymmet (syns som prick-streckade linjer på planritningen) är det inte helt okomplicerat. Man måste först ta reda på hur denna balk är upplagd. Någon form av stolpe behövs säkert.
 
Tack för svar. Jag glömnde nämna att vi redan från början antog att vi behöver ha en stolpe någonstans mellan. Men den blå symbolen som jag ringat in på bilden nedan, är det inte en stolpe? Om jag googlar symbolen så får jag det till "betongpelare" (knappast av betong i trähuset men)
 
  • Ritning av husplan med markerad symbol för betongpelare mellan vardagsrum och matrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Symboler för betongpelare markerade i en ritning, en ringad i blått.
Det brukar vara symbolen för ett schakt, kanske en ventilationskanal. Jag tolkar ritningen som att kanalen fortsätter i taket fram till sovrummet. Balken i öppningen till vardagsrummet kan vila antingen på pelare i vardera änden eller på de väggar som finns i dess förlängning. Detta måste klargöras. Väggen mellan matrum och vardagsrum verkar också stabiliserande. Med detta underlag går det inte att säga exakt hur ombyggnaden lämpligen ska ske.
 
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
OK, blir att öppna upp vägg och innertak i matrummet för att se hur det ligger till med andra ord.
 
J justusandersson skrev:
Det brukar vara symbolen för ett schakt, kanske en ventilationskanal. Jag tolkar ritningen som att kanalen fortsätter i taket fram till sovrummet. Balken i öppningen till vardagsrummet kan vila antingen på pelare i vardera änden eller på de väggar som finns i dess förlängning. Detta måste klargöras. Väggen mellan matrum och vardagsrum verkar också stabiliserande. Med detta underlag går det inte att säga exakt hur ombyggnaden lämpligen ska ske.
Nu har det klarnat lite mer med väggen. Det visade sig att vår granne gjort exakt samma sak i sitt identiska hus :)

Balken i öppningen till vardagsrummet vilar på egna pelare. Det gäller alltså att få dit en egen balk att stötta upp med då väggen rivs. Även den med egna pelare. Längden på balken kommer att vara ca. 390cm. Kan man med denna information säga hur balken ska dimensioneras?

Eftersom detta är en anmälningspliktig åtgärd tänkte jag försöka få in en anmälan så snart som möjligt. I tillägg till planritning och kontrollplan antar jag att kommunen vill ha en konstruktionsritning, Är detta något den hantverkare, jag ännu inte valt, kan förse med mig, eller behöver man ta in en konstruktör eller liknande?

Är det någon på forumet som är kvaliciferad för att göra en konstruktionsritning på detta? Självklart mot ersättning. Jag såg att du @justusandersson är pensionerad arkitekt, är du intresserad av att hjälpa till?

Mvh
Andreas
 

Bästa svaret

För att kinna räkan på lämpliga dimensioner behövs en måttsatt planritning och en dito sektionsritning. Hantverkare har normalt inte den kompetens som krävs för en konstruktionsberäkning, även om de säkert är duktiga på att gissa rätt. Själv har jag inte möjlighet att göra något utöver allmänna råd på forumet. Det är bra om den som ska räkna på det kan se huset på plats.
 
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
BirgitS
Andreas, jag har skickat dig ett PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.