Handritad planlösning av ett hus med måttangivelser och markerade väggar mellan kök och matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har köpt ett hus och som så många andra så ska vi också renovera köket!
Vi får inte tillgång till ritningar mer än dessa förrän 5 april.
Men för att vi åtminstone ska kunna planera lite så undrar jag om någon kan säga om väggen mellan kök och matsal är bärande. Vi skulle vilja kunna ta bort "de 3 små snuttarna " varav den 3:e snutten ska bara halva tas bort som är mot vardagsrummet.

Från gavel till dit vi vill ta bort är det 398cm..

Hoppas någon kan iaf ge lite tips och idéer.

Mvh Madelene
 
Ser ju ut som en hjärtvägg men det går inte säga mer av dom ritningarna.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
pdov
Ni kan inte fråga säljarna efter ritningarna tidigare?
Kommunen ska ha bygglovsritningar som ni kan begära ut. Bland dem ska det finnas en sektion där man kan utläsa om det är en bärande hjärtvägg.
 
  • Gilla
Madjoh
  • Laddar…
Ritningen som sådan är värdelös eftersom det är en mäklarritning. Jag är ändå ganska säker på att det är en bärande vägg. Det är ett relativt nybyggt hus i 1,5 plan, allt annat skulle förvåna mig. För en nogrann beräkning krävs en korrekt sektionsritning, bl.a. för att kunna bedöma takstolarnas konstruktion och hur taklasterna förs ner till grunden. Det minsta ni behöver är en 4 meter lång limträbalk med dimensionerna 90x360. Antagligen behövs också två pelare av limträ med måtten 90x90. Om det krävs en ännu kraftigare balk går alltså inte att säga på det här stadiet. 90x360 balken kan ersättas av en balk med dimensionerna 165x270 t.ex. om ni vill få ner höjden. Jag antar att det var den här typen av information som ni behövde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.