Ännu en "bärande vägg"-tråd :)

Var på stadskontoret och fixade, efter lite hjälp, fram ritningarna till min bostadsrätt. Tyvärr så kan jag inte något om sådana ritningar som jag fick av tanten.

Väggen jag vill plocka bort är den rödmarkerade i den här ritningen:
ritning%202.png

Och här är den ritningen som jag inte förstår så mycket av:
ritning%201.png

Är det lugnt att plocka ner den väggen (efter jag pratat med styrelsen såklart)?
Och hur vet jag om det är el eller annan skit i väggen?

Tack på förhand!
 
4 våningar och stenhus? Väggen du vill plocka bort 7cm tjock? Är huset byggt i sten och innerväggen 7 cm tjock är den inte bärande. Består då mest troligt av lättbetongblock och kan avlägsnas. Prata dock med styrelsen först eftersom de kan ha synpunkter på sådana här åtgärder, även om du har rätt att göra detta.
 
JanneL skrev:
4 våningar och stenhus? Väggen du vill plocka bort 7cm tjock? Är huset byggt i sten och innerväggen 7 cm tjock är den inte bärande. Består då mest troligt av lättbetongblock och kan avlägsnas. Prata dock med styrelsen först eftersom de kan ha synpunkter på sådana här åtgärder, även om du har rätt att göra detta.
3 våningar är huset och hur tjock väggen är vet jag inte riktigt, kanske 10 cm. Vet inte heller vad huset är tillverkat av.
Det går alltså inte att utläsa något om väggens bärande eller icke bärande från min andra ritning i första inlägget?
 
Det faktum att väggen inte finns med på vad som utger sig för att vara en k-ritning tycker jag är ganska talande. Ej bärande.

mvh
 
hurk skrev:
Det faktum att väggen inte finns med på vad som utger sig för att vara en k-ritning tycker jag är ganska talande. Ej bärande.

mvh
Edit:
Tack för hjälpen!

Det låter ju rimligt :)
Då ska jag bara prata med styrelsen innan jag river ner skiten.

Hur gör man med elledningar? Det finns två stycken runda lock på väggen (vardera sida om öppningen till vardagsrum) där det gömmer sig ledningar bakom. Men jag vet ju inte riktigt hur de sträcker sig inne i väggen.
 
LPP - löses på plats

Du får se till att fräsa in spår i intilliggande väggar samt ha en elektriker stand-by som kan dra rör och tråd till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.