Hejhej,

En köksrenovering har seglat upp på prio-listan i huset. Vi funderar på att ta ned en vägg mellan kök och vardagsrum. Dock är jag lite fundersam på om det är en bärande vägg eller ej? Som jag tolkar det kan det vara en hjärtvägg som enl. tekn beskrivn. (bifogad) är bärande. Den prickade väggen är den vi vill ta ned.

Det är ett tvåvåningshus (tillbyggt) med källare. Huset är byggt typ -71.

Jag bifogar några bilder på ritningar.
Tacksam för hjälp!
 
  • Handritad skiss av husplan med potentiellt bärande vägg markerad med prickar mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planritning av ett hus från 1971 som visar möjlig bärande vägg markerad med prickar som användaren överväger att riva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av husets planlösning som visar olika väggar och mätningar, med en markerad potentiellt bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar av husets planlösning med markerad vägg, avsedd för diskussion om köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är med säkerhet bärande och måste avväxlas om ni vill ta bort väggen. Tll avväxlingen duger bara limträ eller stål. Balkens dimensioner beror främst på hur stor öppning ni vill göra. Gissningsvis handlar det om 90x315 eller bättre i limträ alternativt HEA 160 i stål. I brist på exakta mått är det bara gissnigar.
 
  • Gilla
Csv7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.