Har en bärande yttervägg som jag skall ta ner tre meter av och sätta i två pardörrar á 140 cm, med en regel mellan.
Husväggen är totalt drygt 6 meter lång.

En röd trävägg på en byggnad med en öppen dörr, ett fönster och byggmaterial, före ombyggnad för installation av pardörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggpartiet med de bägge dörrarna samt fönstret skall tas bort och bytas ut.

Räcker det med att ha regeln mellan pardörrarna samt på yttersidorna av resp dörr eller behöver jag avlasta med en bärande balk ovanför dörrarna? Det blir alltså lite drygt 140 cm mellan de tre reglarna.

Delvis demonterad yttervägg inomhus med synliga reglar, en ytterdörr och ett fönster, med redskap vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen med dörrarna samt fönstret på bilden skall bort. Regeln som skall stå mellan de nya pardörrarna kommer hamna där jag ställt ett par vita lister. (vid fönstret)


Det är tre takstolar på den del av väggen som skall bort. Den mittersta av dem hamnar cirka 10 cm från den regel jag skall ha mellan dörrarna.

Röd husvägg med ett vitt fönster och en vit dörr; vit list placerad vid fönstret markerar byggplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker det med reglar på utsidan av resp dörr samt en regel mellan dörrarna? Det blir då drygt 140 cm mellan varje regel, eller behöver jag ha en balk ovanför dörrarna?
 
  • Ytterväggen på ett hus med röda plankor, vita knutar, två dörrar och ett fönster som ska ersättas med pardörrar och en regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.