Vi skall sätta in ett nytt fönster+ altandörr på vår ena gavel. Huset är byggt i lättbetong och är ca 10 meter brett på gaveln. Idag finns ett stort panoramafönster som sitter ca 2 m in ifrån hörnet. Fönstret är 3 m brett och ca 1.6 meter högt. Vi skall nu sätta ett fönster som är 2 meter brett en meter ifrån nuvarande fönster. Brevid fönstret sätter vi sedan en altandörr som är 0.9 meter bred. Kvar till andra hörnet kommer sedan att vara någon meter. Ovanför detta rum finns endast en oinredd vind med ca 1.8 meter i takhöjd.

Hur kan man veta om det blir några problem med hållfastheten? Finns det risk att taket brakar? Vem räknar på sådant? Vi har fått bygglov från kommun och har en byggfirma som har sagt att de skall göra jobbet.
 
Byggfirman bör kunna svara på detta, alternativt att du pratar med någon som pysslar med konstruktionsberäkningar.
 
Jag skulle absolut be en konstruktör att räkna på det. Det vore inte kul att upptäcka efteråt att lasterna från taket inte klaras av väggen. Om det behövs kan man säkert ställa dit någon form av stålpelare ev i fönsterkarmen.
Mvh/stenhus05
 
Ja, nu har vi bestämt oss för att ta hit en konstruktör men var hittar man en sådan. har sökt på gula sidorna och fåt typ 4 träffar i hela sverige när jag söker på "konstruktör". Vad skall jag söka på ?
 
mikael72 skrev:
Vad skall jag söka på ?
Testa: byggnadskonstruktör. ;)
 
jag har nu varit i kontakt med en konstruktör. Timpriset för att räkna på huruvida "väggen rasar" eller inte är 750 kr exkl. moms eftersom det är ett litet jobb. Det säger jag inget om. Däremot kan firman inta uppge hur lång tid det kommer att ta att beräkna. Jag har ritningar på huset innan och efter fönster (de vi hade för bygglovsansökan) Jag har också flera sidor teknisk beskrivning på hur huset är byggt samt alla originalritningar.

Jag frågade om man kunde uppskatta tiden, tex 10 eller 20 tim? Men det kunde de inte göra. Det kan väl omöjligt ta 20 timmar (en halv arbetsvecka) att räkna ut huruvida vi behöver förstärka med tex järnbalk eller inte? Det gäller ett fönster. Inte är det väl rimligt att betala nästan 20 000 kr för en sådan beräkning?
 
mikael72 skrev:
Inte är det väl rimligt att betala nästan 20 000 kr för en sådan beräkning?
::) Nä, knappast. Kolla om du inte kan hitta en som kan fixa det till ett fast och rimligt pris. ;)
 
Vi har tagit in offerter från flera konstruktörer och hamnat på allt mellan 350-750:-/timma. Kan tyvärr inte rekommendera någon ännu eftersom vi inte sett resultatet. Kan inte tänka mig att det kan ta mer än ett par timmar för en duktig konstruktör att räkna på er vägg. (konstruktionsritningar till hela vårt hus tar 2 veckor) Vilken byggingenjörsfirma som helst bör kunna göra en sådan beräkning.
hälsningar/stenhus05
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.