God morgon!

Håller på och skissar lite på ombyggnation av mitt sutterängplan i ett hus byggt 1948 helt i betong/lättbetong (med betongbjälklag). Min tanke som framgår på bifogade ritningar är att riva en gammal matkällare för att på så sätt kunna göra ett större sovrum med egen utgång till tomten. Den gamla pannan är sedan tidigare utbytt mot bergvärme, så kolförrådet blir då istället en klädkammare (till det kommer inredning av nytt badrum/bastu/relax, men det ligger utanför nu aktuell fundering).

Min fundering är huruvida den vägg jag planerar att riva har någon form av bärande funktion. Att den inte är en av de huvudsakligen bärande väggarna ser jag som självklart dels pga dess placering i huset, att den ej är genomgående upp till övre planet och att den endast är markerad som en 10 cm vägg på ritningen (där hjärtväggar är markerade som 15-20 cm). Frågan är dock om den kan tjäna en funktion i att bära upp golvet/bjälklaget i vardagsrummet på övre planet?

Jag har i så fall en tanke att istället förstärka nästa vägg (den mot nuvarande kolförrådet/blivande klädkammaren) istället för att bygga en avväxling mitt i det förstorade sovrummet. Är det en tänkbar lösning eller skiner min okunskap igenom?

Om det ändå måste till en avväxling, är det någon som vågar sig på att ha en åsikt kring hur kraftig denna behöver vara givet att den "bara" bär golvet i vardagsrummet? Jag vill självklart att det skall bygga så lite så möjligt, eftersom takhöjden där nere bara är ca 2,20. Antar att det är stål som gäller, men skulle i så fall en pelare i det nya sovrummet göra att jag kan använda en mindre grov avväxlingsbalk?

För tydlighet: taknocken går vågrätt och takstolarna ligger alltså lodrätt genom bifogad ritning.

Vill tillägga att jag självklart kommer att ta hjälp av konstruktör vid minsta tveksamhet i detta, och att jag tillämpar filosofin "better safe than sorry" :). I det första läget handlar det dock mer om att skissa för eget bruk, för att få en bild av omfattning och börja fundera på vilka moment vi tar in offert på, och vilka vi gör själva.

Bifogar ritning, där både övre plan (med vardagsrummet) och nedre plan både innan och efter tilltänkt ombyggnad framgår.

Tacksam för synpunkter!

Nedre_plan_renov_72dpi.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.