Hej, ny användare här och postar för första gången!

Jag har funderingar kring att renovera 3 mindre sovrum i min enplasvilla, byggd runt 1973 (om jag inte missminner mig). Jag skulle vilja slå ihop 2 sovrum i höger hörna på ritningen, vänligen se annoterad bild, genom att riva markerad vägg. Som novis husägare så är jag osäker på om denna vägg är bärande. Fö. så har väggen både eluttag sladd dragen till telefonjack i "mellansovrummet", om det ger några ledtrådar.

Jag noterar att på den större ritningen av huset så har man markerat en vägg som var "vägg demonterbar" (markerad med siffran 14 och en liten pil) avseende väggen mellan "sovrum" och "vardagsrum" till vänster övre hörne i ritningen, och denna vägg har man tagit bort.

Vänligen se bifogade bilder. Räcker det med ritningen, eller behövs kompletterande uppgifter eller bildmaterial från insidan av huset?

Tack på förband för råd och idéer!

Arkitektritning av fasaden till en enplansvilla från 1973 med märkt skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antecknad planritning av en enplansvilla från 1973 visar förslag på att riva vägg för att slå ihop två sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över en enplansvilla från 1973 med tre sovrum, en röd pil visar väggen som användaren överväger att riva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, En sektionsritning skulle nog kunna svara på detta där man ser takkonstruktionen , ja hela huset i genomskärning. . Ser inga extra kraftiga väggar inomhus heller så man misstänker att taket är självbärande men dock ej säker
 
Sektionsritning, ajj då, någon sådan har jag inte! Jag har en ytterligare ritning där man placerat ut elelement i huset, men det är allt :/
 
BirgitS
Du bör nog kolla om kommunen har något annat än elritningar.

Välkommen till forumet också!
 
Jag kontaktade kommunen och fick följande ritning, tror att den användes när man sökte om tillstånd för att installera braskaminen. De hade även en ritning av garaget, men det är allt. Jag antar att nästa steg blir att kontakta en byggnadsingenjör för bedömning av väggen?
Ritning av en husplan som visar rumsuppdelning och placering av en braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det borde finnas mer ritningar när huset är så pass nytt däremot kanske de inte har digitaliserats utan du behöver leta i ett arkiv. Om du kan få komma åt att inspektera hur takbjälkarna är konstruerade kanske det går att se om det är fackverkstakstolar (W-form) för i så fall bör inga innerväggar vara bärande.

Men en byggnadskonstruktör som kan kolla på plats är ju bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.