Hej!
Jag håller på att plocka ner en vägg mellan kök och vardagsrum.

Jag antar att man löser det hela med en limträbalk, frågan är vilka dimensioner den skall ha? Vad behövs det för att stötta upp balken med? Vanliga reglar? ( jag tänkte nog 2*45*75 i varje hörn. Det är ca 2.5 meter som skall plockas bort, se bild:

normal_IMGP1854.JPG

mvh
Fredrik
 
Jag har provat på det där beräkningsprogrammet för ett liknande jobb, fast det är ett helt bjälklag jag ska bära av. Det som om jag förstått programmet rätt kallas "bärlina under bjälklag" och jag blev förvånad över hur LITEN dimension jag behövde?! Kan någon guru kolla på om mina beräkningar är helt uppåt väggarna, vad får ni det till, jag bifogar en bild på de två väggar jag vill ta bort, väggarna är ca 10 cm breda, och det är ju ett önskemål att balkarna är så "låga" som möjligt för att inte bygga igen mina rum.

Den första är den övre delen av skissen, där balken alltså ska täcka en öppning som blir 3000 mm bred, åt vänster är det 4000 till nästa bärande och åt höger 2750. Efter 2750 finns det nämligen enligt uppgift en avbärning uppe på vinden, därav blir måttet på 2750+4500 irrelevant.

Den andra öppningen är 2200 mm, med 3200 till varje bärande på ömse sidor. Huset är i betong, såväl bjälklag som bärande väggar.

Vad får ni det till att jag behöver för dimensioner? Om jag helst vill hålla mig på ca 10 cm bredd.

Jag hade riktat in mig på att sätta stålbalkar på båda ställena, men funderar nu på om det räcker med limträ, det är ju både hanterbart och ekonomiskt bra alternativ om man inte behöver dimensionera så oerhört...
 
  • open1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.