Jag vill riva en vägg i min lägenhet men är inte helt hundra på om den kan vara bärande eller ej. Jag har försökt att få tag på en ritning men ingen i styrelsen verkar veta vart det finns.

Därför undrar jag om det finns några regler för bärande väggar som gör att jag kanske kan utesluta/bekräfta att den skulle vara bärande.

Väggen är 12cm tjock, porös yta av typ lättbetong och vad som finns under ytan vet jag inte. Grannen ovanför har en likadan vägg på exakt samma ställe.

Screenshot_2014-11-06-20-48-04.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen är just nu byggd som i den röda ringen, men jag vill riva den och göra den rak som i högra bilden.
 
Åsa Lund
Du har en kraftig och lägenhetsskiljande vägg precis intill så den är med all sannolikhet inte bärande. Sen brukar bärande väggar inte vara byggda i sicksack. Och så är de av 15-20 cm "vanlig" betong.
Lycka till!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Du har en kraftig och lägenhetsskiljande vägg precis intill så den är med all sannolikhet inte bärande. Sen brukar bärande väggar inte vara byggda i sicksack. Och så är de av 15-20 cm "vanlig" betong.
Lycka till!
Okej, tack för det! Nu känns det mer hoppfullt! :)

Jag har läst att det kan vara bra att ta in en fackman som kan bekräfta att det inte är någon fara att riva väggen, så man har något att luta sig tillbaka på om något blir fel. Men vilken titel eller inom vilken typ av företag ska man jobba för att räknas som en fackman som har koll på väggar? Vet inte vart jag kan vända mig för att hitta en sån.
 
Åsa Lund
Formellt sett en konsult, i praktiken en byggentreprenör
 
Det är en byggnadskonstruktör du ska leta efter.
(Letar du enbart konsult enl ovan kanske du får tag i en ekonom…)

PS Jag tror inte heller din vägg är bärande av din beskrivning att dömma, porös, tunn och nära lägehetsskiljande vägg. Är mer fundersam på att du tar bort användbara garderober?! ;-)
 
Perfekt, då ska detta nog gå att lösa!
Tanken är att sätta in en garderob efter hela nya raka väggen i sovrummet, då det blir mer förvaring där men mindre förvaring i hallen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.