Hej, här kommer ytterligare en tråd ang. om en vägg mot kattvind är bärande eller ej.

Tjejen vill öppna upp denna vägg för att kunna skjuta in en 160 cm säng in en bit in på kattvinden, detta skulle innebära att man isf plockar bort 2 st reglar.

Törs man göra detta utan att sätta limträ eller stål - balk? Reglarna står på cc60 idag och huset är byggt 1930.
 
  • Träregelvägg på kattvind i hus från 1930 med synliga reglar och två reglar markerade för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt som visar en ej färdigställd vägg med synliga träreglar och isolering, byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppnad vägg visar träreglar och isolering i ett hus från 1930, diskussion om bärförmåga vid borttagning av reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Struktur av träreglar i en kattvind, möjlig bärighet diskuteras för att sätta in säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar och sarg i en kattvind med synlig grov isolering, diskussion om att avlägsna två reglar för sängplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång kattvind med takstolar och synliga reglar, och en madrass placerad mot sluttande taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trävilla med vitknutna hörn och två synliga fönster, möjlig plats för renoveringsprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hej

Har typ gjort liknande som du ska göra. ( se bilder ).
Dock så är det 2 rum jag gjort lika i för mina barn.
Har idag en 1.8 säng som du ser på bilderna infällt.
När de blir större så kan jag vända sängen ut och på med ben i ena änden så kan de ha dubbelsäng.
Fällde in ikea kökslådor under sängen för förvaring med.

Dock har du inte mansard tak så jag törs inte uttala mig om bärigheten på ditt tak.
Men jag växlade av mina takstolar uppe på vinden med extra ben och en balk för att vara på säkra sidan
 
  • Byggprojekt av rum med infälld säng, synlig trästomme och gulsåg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i pågång med en halvfärdig vägg och gipsplattor uppsatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med träväggar och öppet golv där isolering syns, avsett för barnsäng och förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt med inbyggd sängplats och förvaringslådor under, nära en vit hylla med leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infällt sängstomme för 1.8 säng med förvaringslådor under konstruktion i barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut att bära så mycket om man ser till den blå markeringen, väldigt mycket luft där och knasigt sågat i toppen på allihopa. Är det inte det jag markerat med neongrönt som är den bärande regeln?
Öppet väggrum med träreglar, en markerad med blått som är knasigt sågad och en bärande regel markerad med neongrönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Anna_H,
Har också tänkt på den jackningen och att det är lite luft där, dock ligger vågräta regeln mer dikt mot dom andra utsågade reglarna.

Din neongröna markering är spontade brädor likt de jag redan tagit bort på bägge sidor om de stående reglarna. Bakom dessa vet jag dock inte vad som gömmer sig. Hade hoppats att jag slapp öppna upp där, men måste kanske göra det.
 
  • Närbild av träreglar i en väggkonstruktion med en synlig lucka och frilagda ändar av avlägsnade brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med avlägsnat ytskikt som avslöjar träreglar och isolering, tecken på renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av rum med exponerade träreglar, borttagna brädor och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Huset har en egen taklösning som det gäller att begripa (jag gör det inte helt än) innan man kan gå vidare. Av fotot från kallvinden framgår att det finns en nockbalk. Man ser att det finns rätt grova takbjälkar (med glest c/c) som vilar på nockbalken. Om nästa stöd för takbjälkarna är vid takfoten eller om det finns något på mitten framgår inte. På takbjälkarna är det infäst horisontella åsar som sedan yttertaket (löpande från nock till takfot) är spikat i. Det kan mycket väl vara så att reglarna till kattvindsväggen bara finns för dennas skull. Dåligt virke med klena dimensioner och vankanter och som @AnnaH påpekar slarvigt infäst talar för det.

För att kunna komma vidare behöver du kontrollera vissa mått: Nockbalkens och takbjälkarnas dimensioner, takbjälkarnas c/c avstånd, husets bredd och taklutning, yttertakets utformning samt snözon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du har en gammal variant av ramverkstakstol som var ganska vanligt. Stolparna är bärande då balken bär takstolarna oftast är ganska klena. Balken är också klen därav stolparna som kan vara dåligt urjackade (tänk på att allt är gjort mer eller mindre för hand med enkla verktyg med dagens mått).
Du kan växla av detta men du kan inte göra det hur som helst då lasterna som flyttas till nya punkter har bra upplag.
 
H Hallerudsbo skrev:
Hej

Har typ gjort liknande som du ska göra. ( se bilder ).
Dock så är det 2 rum jag gjort lika i för mina barn.
Har idag en 1.8 säng som du ser på bilderna infällt.
När de blir större så kan jag vända sängen ut och på med ben i ena änden så kan de ha dubbelsäng.
Fällde in ikea kökslådor under sängen för förvaring med.

Dock har du inte mansard tak så jag törs inte uttala mig om bärigheten på ditt tak.
Men jag växlade av mina takstolar uppe på vinden med extra ben och en balk för att vara på säkra sidan
gammal tråd men ska göra exakt samma sak som du gjort, undrar om du har några bilder hur du gjorde växlade av dina takstolar och om du har några mått på balk?
 
H
Hej
Har du mansardtak på ditt hus?
Jag la en 2*6 över takstolen.
Sen satte jag ned ben mellan underarm och överarm för att staga upp.
Min vägg va inte bärande dock.
Men jag förstärkte ändå.

sen satte jag reglar på var sida om sängen upp mot takstolen, klädde sen in med mdf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.