För tre år sedan tog jag hjälp av en byggnadsingenjör för att räkna på avväxlingsbalkar till min källare.
Det var en äldre herre som aldrig var på plats till huset men som verkade duktig och tog det säkra före det osäkra när han räknade så allt blev dimensionerat i överkant.

En balk han räknade på är den på 3920mm i bifogade filer. Nu ska jag äntligen komma igång och fixa källaren och då har jag börjat undra om väggen är bärande över huvud taget. Jag har försökt få tag på byggnadsingenjören som hjälpte mig förut men han verkar ha gått i pension, så därför vänder jag mig till forumet för hjälp. Jag kan ha missat dela ngn viktig info till honom eller liknande som gjort att han utgick från att den ska vara bärande men att den i själva verket inte är det..
Tex. så är det en dörröppning i mitten på väggen idag utan ngn bärighet mot taket. Det är bara estetiskt murat ovanför dörren.

Huset är byggt 1939. Det är en helgjuten källare med golv, väggar och tak i betong. Ovanpå betongen ligger det träreglar parallellt med väggen jag pratar om. Totalt är huset på 3-plan med ca 45kvm bottenplatta.

Är det solklart att det är en bärande vägg eller kan det vara idé för mig att undersöka det närmare. Eller kan vi rentav avfärda väggens bära eller icke bära i detta forum? :)
 
  • Arkitektonisk ritning av en källare med dimensioner och markerade icke bärande väggar samt en balk på 3920mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över tre våningar i en byggnad med markerade mått och rumsindelningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enl ritning nere vänster är den inte bärande. Är den ritningen baserad på grundritning så är du i hamn.
 
tttomten TomasJor skrev:
Enl ritning nere vänster är den inte bärande. Är den ritningen baserad på grundritning så är du i hamn.
Det är grundritning förutom att det är inritat två obärande innerväggar också (som jag markerade i första ritningen i rött), dessa är nyare/är ännu inte byggda.
Det kan inte vara frågan om att stödja hjärtväggen/huset mot horisontala krafter? Det kanske inte behövs när källaren är gjuten som en bunker med väggar och tak i betong..borde bli vridstyft kan ja tycka.
 
Det är en lite knepig ritning som nog tyvärr inte kan läggas till grund för den här typen av frågor. En originalritning hade varit mycket bättre. Mycket talar för att den inte är bärande, men för att säga det med säkerhet behövs en armeringsritning. Byggåret, 1939, påverkar bedömningen. Det var mycket populärt att ge källarna någon form av skyddsrumsstandard. Eftersom du bor i Stockholm bör det finnas en ritningskopia på Stadsbyggnadskontoret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.