Vi har blivit stolta ägare till ett hundraårigt trähus där originalritningar nog aldrig upprättats. Större delen av övervåningen var oinredd och kallställd fram till 70-talet, då man reglade ner ett innertak och isolerade mot kallvind. Alla planritningar jag refererar till här är alltså efterkonstruktion från 1971.

Vi vill riva en del av innervägg på övervåningen, illustrerat i blått:
Arkitektonisk planritning av en våning, innehåller sovrum, vindar, ej inredda, obeboeliga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns inga takstolar som vilar på den mittersta sektionen och den vågräta väggen ovan, det korsformade taket häröver har balkar som avväxlar lasten mot sido/ytterväggarna. Dessutom finns en rejäl avväxling över väggen nere till hö på bilden. Den avväxlingen finns inte på andra sidan huset, utan att förstå riktigt tänker jag mig att den tillkommit pga murstocken? Takkonstruktionen med murstock och avväxling ses på följande bilder, den blå väggen är till hö om murstocken på bild (skymd av isolering):

Oisolerat vindsvåningsutrymme med träbjälkar, isolering på golvet och en delvis synlig trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isolering, träbjälkar, spånskivor och lutande takstolar. Oinredd och dammig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har försökt rita in det jag ser på planritning, med en takstol för illustration:
Arkitektonisk ritning av husplan, sovrum, ej inredd vind, trappa, markeringar möjliga renoveringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog borde denna vägg kunna tas bort? Vi vill öppna upp planlösningen och installera en pelletskamin ansluten till murstocken, som behöver stå där väggen är..

Tack så mycket i förhand för synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.