Jag undrar över om det döljer sig reglar som bär upp balken i konstruktionen, eller om balken i sig är friliggande? Huset är 10x10 meter. 1 1/2 plan + källare och sadeltak. Tvärgående balk 250x100 parallellt med takstolarna.
Frågan blir nog mer om det går att ta bort väggen som är 2100 vilket skulle göra att balken får en friyta på 4300mm
Höjden från golv till balk är 2150.
Jag kommer att ta bort gipsskivan så vi kan se hur det är reglat inom en vecka eller två.
Spontana idéer ?
 
  • Arkitektonisk planritning av ett hus med dimensioner för balkar och väggar markerade i färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med måttangivelser, markerad tvärgående balk och potentiell vägg som kan tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör med synlig balk i tak över dörröppning, konst och akvarium, möjlig bärkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av ett rum med synlig balk och dörröppningar, möjlig stödstruktur undanskymd, kläder och skor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett rum med en synlig balk i taket, markerad med röda streck för att visa området av intresse.
  • Sektionsteckning av ett bostadshus med synliga balkar, takstolar och rumskonfiguration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av källarplan för ett hus, med dimensioner och markering för en tvärgående balk och potentiell vägg som ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första spontana gissning är att pelarna i källaren fortsätter upp till balken.
 
Man kan ju börja med att räkna baklänges. Vilken last klarar en 10 m lång limträbalk med dimensionen 100x250? Svaret är max 40 kg per meter. Den är alltså med säkerhet inte fribärande hela sträckan. Kan den då bära över en öppning som är 4,3 m? Svaret är ja, om lasten på balken är högst 500 kg per meter. Det känns som ett gränsfall. Jag skulle behöva se en bättre sektionsritning för att kunna bedöma det.
 
Tänk på att göra en anmälan om ändring i bärande konstruktion till din kommun, skulle det inte hålla kan du stå där utan en fungerande försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.