Hej,

Mitt första inlägg!
Köpte hus för ett par veckor sedan, inflytt i juli. En hel del som ska renoveras och vi vill börja med att riva två väggar runt köket för att få öppen planlösning.
Har beställt hem ritningar från stadsbyggnadskontoret för att säkerställa att väggarna inte är bärande men har jättesvårt att tolka bilderna. Kommer antagligen behöva anlita en konstruktör (man vill ju inte att taket ska rasa ner över en när man käkar middag) men är nyfiken- Vad säger ni experter, tror ni väggarna är bärande? Den ena ser lite tjockare ut på bilden?
Om den skulle vara bärande, hur stort jobb är det att göra en avväxling?
Jättetacksam för alla svar!!
 
  • Svartvit ritning över en husplan med markerade väggar runt ett kök, vardagsrum och andra utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bostadsplan med potentiellt bärande väggar i ett köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
N Nollkollmenglad skrev:
Hej,

Mitt första inlägg!
Köpte hus för ett par veckor sedan, inflytt i juli. En hel del som ska renoveras och vi vill börja med att riva två väggar runt köket för att få öppen planlösning.
Har beställt hem ritningar från stadsbyggnadskontoret för att säkerställa att väggarna inte är bärande men har jättesvårt att tolka bilderna. Kommer antagligen behöva anlita en konstruktör (man vill ju inte att taket ska rasa ner över en när man käkar middag) men är nyfiken- Vad säger ni experter, tror ni väggarna är bärande? Den ena ser lite tjockare ut på bilden?
Om den skulle vara bärande, hur stort jobb är det att göra en avväxling?
Jättetacksam för alla svar!!
Det där ser ut som lägenheter. Radhus av något slag eller?

I detta fall är det inte riktigt så lätt att veta vad som är vad faktiskt. Jag gissar att takfoten löper längs med alla vardagsrum uppåt i bild, samt motsatt sida neråt.
I vanliga fall går bjälklaget på tvären så att säga. Dvs. åt samma håll som takstolarna sitter.

Om du har en öppen vind så kan du gå upp och se hur vindsbjälklaget är förlagt. Om det däremot är övervåning med rum så kan man ej se på så vis.

Om du inte har så stor erfarenhet i dessa frågor bör du definitivt anlita en konstruktör. Det är omöjligt för oss att säga vilka väggar som är bärande och inte enbart med hjälp av ritningarna du bifogade.

Hade du bifogat ritningar på ett vanligt hus, hade jag kunnat tala om det för dig med mycket stor säkerhet vad som är bärande och vad som inte är det och du hade kunnat börja avväxla och riva, men inte i detta fall.
 
Hej!
Tack så mycket för ditt svar, uppskattar det verkligen.
Det är ett gavelradhus, två plan + vind. Tror du att en erfaren hantverkare kan avgöra det genom att titta och gå upp på vinden eller är det bäst att ändå anlita en konstruktör.
Kanske en jättedum fråga men kan ritningen av vinden eller radhuslängan säga något mer?
 
Jag igen!
Här är bilderna som jag försöker tyda. Någon som förstår och kan utläsa ifall det finns någon info att hämta här angående väggarna runt köket?
 
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med måttangivelser och detaljer kring väggkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritningar som visar planlösning och snitt av väggar för en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar med detaljer kring väggar, mått och konstruktion Nära köksområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggtekniska ritningar med måttsättning som visar konstruktion detaljer för väggar i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av väggar med mått och detaljer för ett köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av väggar runt köket med tekniska specifikationer och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggkonstruktionsritning som visar olika delar och material i en väggkonstruktion, med tekniska annotationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av väggkonstruktioner med mått och materialspecifikationer för ett köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning som visar planlösning och väggmått runt ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
Bjälklaget är ett gjutet valv, betongbjälklag. Du har bra och detaljerade konstruktionsritningar.

I och med att du bor i ett radhus med 3 bostäder, så är det än viktigare att det blir rätt så ingen annan drabbas av eventuella fel.

Mitt råd är att ta kontakt med en konstruktör som kan komma ut, titta på ritningarna och peka ut var och hur ni skall växla av. Han kan säkerligen ange mer exakt vad ni skall använda osv., så skulle ni kunna göra arbetet själva om det inte blir för invecklat.

Slå inte ut några väggar hur som helst utan att veta vad ni gör bara, för då är ni ansvariga ifall andra skadas.
 
Väggen mellan kök och vardagsrum är bärande, troligen inte övriga väggar runt köket. Den första väggen bör vara av armerad betong. Övriga väggar bör vara av trä eller lättbetong. När är huset byggt?
 
@justusandersson Tack för ditt svar! Det är byggt -79.
Radhusen som kommer ut till försäljning på senare år har öppen planlösning men gissar då att någon typ av avväxling gjorts?
Ska ringa en konstruktör på måndag och höra mig för vad som gäller. Vi har pratat med en erfarenhet hantverkare som som tyckte sig veta hur man går tillväga om väggen är bärande (nämnde inget behov av konstruktör) men det kanske ändå behövs en konstruktör för att få någon typ av bedömning och instruktion till hantverkaren?
 
Med ett betongbjälklag finns det inget utrymme för avväxlingar. Bärande väggar kan inte röras och icke-bärande kan tas bort. En snickare kan hjälpa er att konstatera vilket material som väggarna är byggda av. Jag tror inte det finns något behov av en konstruktör. Regelväggar av trä är aldrig bärande till ett betongbjälklag.
 
@justusandersson Många av grannarna har rivit båda väggarna men lämnat den kraftigare delen av väggen mot vardagsrummet, som ena pilen pekar mot. Vad tror du om att göra så? Andra har rivit hela den väggen men låtit den tunna väggen mot hallen vara kvar, men det är inte aktuellt även om det skulle gå..
 
  • Kök med träskåp och blå pilar som pekar mot en vägg och en öppning mot ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Den tjocka delen till höger kan vara någon sorts schakt. Det bör framgå om man knackar på den. Den finns inte med på konstruktionsritningen. Partiet som finns under fönstret kan man alltid såga bort. Annars står jag fast vid det jag skrev tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.