Hej jag behöver hjälp,

Jag vill riva ut alla innervägga förrutom den till badrummet, enligt mäklaren och bostadsrättsförening skall det inte vara några bärande väggar. Men ändå så är det tegel bakom lätt betongen (rödmarkerade). samt att en vägg har vass och träplankor i sig (gulmarkerade). Frågan är om någon av dessa är bärande se bifogade riningar för att lättare förstå mitt dilemma

Jag bifogar 4 ritningar som jag hämtat från byggnadskontoret den utan markerade väggar är från byggnadsåret 1930. (ritning 2)

Tack för hjäpen

/Johan
 
  • ritning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De streckade linjerna i ritning 2 kan man tolka som "sekundärlinjer", som bildar utgångspunkt i måttsättning. Men jag har mycket svårt att smälta att den lägenhetsskiljande väggen ut mot trapphuset redovisas likartat med lägenhetens samtliga innerväggar, ifall de nu verkligen inte är bärande.

Kontakta någon handläggare på bygglovsmyndigheten! Med hjälp av ursprungliga konstruktionsritningar bör man kunna dra vissa slutsatser. Byggnaden har troligen gjutna valv, vars armeringsritningar ger närmare upplysningar för en kunnig byggtekniker.

OM det visar sig att väggarna är bärande måste du låta en juridiskt ansvarig konstruktör beräkna dina förändringar. Du ska under alla omständigheter försäkra dig om att den som utför byggjobbet har ansvarsförsäkring.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.