Skall bygga ny altan i mitt fritidshus och har ett tak som är 1,5m över altan som hänger ihop med hustaket. Nu är det fyra stolpar som håller upp taket men funderar på om det skulle räcka med en stolpe i mitten eller i bästa fall ingen stolpe alls utan bara dom i sidorna? Totalt är det 5,6m från vägg till vägg skulle då bli 2,8m mellan stolparna. Vad tror ni?
Fram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är inte byggare och hustrun säger att jag stormsäkrar allt (förvisso seglare men ändå). Jag hade inte tagit bort ngn stolpe. Möjligen gjort om hur det ser ut så att det passar den blivande altanen. Jag hade troligen stöttat taket också under tiden jag gjorde om en stolpe. Men jag tvivlar på att huset rasar om du tar bort ngt.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Problemet är inte stolparna, för enbart en stolpa skulle klara vikten. Problemet är balken, som vilar på stolparna. Den är troligtvis dimensionerad för fyra stöd/stolpar. Då du sannolikt har en skarv på balken. Vidare hänger det även lite på själva infästningen i huset.
Det krävs därför fler bilder och mer information, för att kunna svara på din fråga.
 
Det är inte så enkelt som att takstolen går hela vägen ut? Dvs ingen skarv alls vid husväggen? Då kär det knappast vara ngn fara att ta bort stolparna. Men man kan ju minska vikten längst ut genom att ta bort balken. Lite bilder hade nog underlättat.
 
Vad är syftet med att eventuellt ta bort en stolpe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.