Y
På bilden, de mörka reglarna är såsom jag har det idag.
Frågan är om jag ska sätta dubbla ljusa i mellan de gamla... eller
lägga på en ljus emot de gamla...

I min teori, så bör det ju vara bättre med fler reglar i mellan de gamla... flera jämt utdelade istället för få och kratigare... borde ju göra så gipsskivorna vibrerar mindre... och borde ju stabilisera ovanvåningen bättre...

Men och andra sidan, så får jag ju strimla isoleringen mer isf, och vad för effekt det ger vet jag inte?

thumb-5787_4B57283A.jpg
 
Hej!

Ska du ljudisolera mellan rummen på undervåningen samt stabilisera övervåningen?

Om jag har förstått dig rätt så skulle jag sätta reglarna förskjutna och göra så att skivorna bara sitter på en sida av reglarna. Dom två vägghalvorna ska inte vara sammanbyggda. Fyll upp med isolering mellan reglarna och kanske dubbla lager med gips (ju mera massa destå bättre). Om du har en dörr i den väggen så kan mycket av ljudet komma igenom där också.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Mvh Alexandersson_1
 
Y
Ja jag har läst lite om detta med förskjutna reglar, gärna så det blir lite sicksack och förklaringarna till detta, fast är lite skeptisk men visst det går ju att göra. Men tänker inte dra på mer gips osv dock - bara göra det man kan utifrån befintliga mått.

MEn just detta med dubbla gips, med andra ord desto styvare desto bättre, med andra ord vore det bästa om hela väggen var en enda regel, då kan ju inget vibrera, ja, det är somsagt min logiktanke som ingen vill veta av.. :)

fast som sagt, förskjutna reglar hade jag ju kunna kört...

Är det någon nackdel om CC avståndet blir mindre?

och om man ska tänka extremt, om man nu har förskjutna reglar så innebär det att dom inte är lika djupa som de som redan finns... inte lika djupa, då täcker dom inte hela träskivan på tak och golvet, alltså sne-belastar det väl, och lär väl knarra och ha sig?
 
Redigerat:
Att sätta kortlingar mellan reglarna styvar upp en massa.
Vill du att väggen ska bli styv, så kan du limma skivan(spån) t.ex och skruva, sen skruva gips på spånskivan, de kommer göra skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.