Nu dags för en riktig nybörjarfråga, men jag tyckte att det var lika bra att höra med mer erfaret folk innan jag ger mig ut på allt för våghalsiga utflykter.

Det är så att jag skall ta bort en bit på en vägg hemma i radhuset, ca. 50 cm. Jag vet att väggen är bärande, men som jag har uppfattat det så kommer inte den första bärande regeln förrän 50 cm in på väggen, det är alltså dessa jag skall ta bort. Från början så är detta en öppning in till köket och när jag plockat bort foder och liknande så ser det ut enligt den bifagade bilden. Det jag nu då undrar är om jag kan lita på vad folk (lekmän som jag) sagt och att jag då kan såga bort den regeln som syns på bilden, eftersom dom säger att den inte är bärande, jag tycker också att med tanke på hur den sitter i golvregeln så borde den inte vara bärande, men jag kan ha jättefel, därför väljer jag att ta det säkra före det osäkra och fråga er.

Tack på förhand.

/hedde (som lär sig mer o mer varje gång jag ställer frågor här. :D)
 
  • regelfraga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av din bild går det knappast att avgöra om den väggdel du pratar om är bärande eller ej. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.

Men om du tar bort 50cm av en bärande vägg så tror jag att det hör till undantagsfallen att det skulle gå bra utan att ta till förstärkningsåtgärder. Dvs du måste anlita en byggndasingenjör som undersöker väggen. Detta gäller för alla ingrepp i en bärande vägg. med lite tur så behöver inte förstäkningsjobbet blis speciellt omfattande.

Dessutom så måste du göra en bygganmälan till stadsbyggnadskontoret (eller vad myndigheten kallas i din kommun).
 
Du ska nog förutsätta att en bärande vägg är bärande "hela vägen". Plockar du bort 50 cm mitt i väggen behövs knappast några större åtgärder utöver en mindre avväxling. Av din bifogade bild kan absolut inga slutsatser dras. Instämmer med föregående talare, kontrollera med ritning och valfri konstruktör. Av samtliga mina bärande väggar kan ingen regel plockas bort utan mycket omfattande ingrepp...
 
Tack för all hjälp, fattar nu i efterhand att min bild var fullkomligt meningslös, men som sagt man lär sig allt eftersom. :)
Hade en kompis på besök igår som snabbt konstaterade att väggen var bärnade, men som inte tyckte det skulle var anågon fara att plocka bort de 50 cm.

Tack för hjälpen.

/hedde
 
Lag en skiss på veggen så vi kan se bedre hva du mener og som også viser hva den bærer.
 
Den väggan är INTE bärande.... Enkla anledningen.. ett lager gips på den då är den inte bärande punkt och slut.
 
Det håller jag inte med om. Samtliga väggar i förra huset var singelgips. Även de bärande innerväggarna och ytterväggarna.

Det kanske är så enligt norm att det ska vara dubbelgips men praktiskt så skulle jag inte våga lita på det.
 
En vägg kan vara bärande oavsett antal lager gips (eller avsaknad av gips helt och hållet). I träregelväggar har gipsskivorna normalt inget med den vertikala bärningen att göra utan bara med stomstabiliseringen. I en bärande lättregelvägg (plåtreglar) kan gipsen behövas för att staga plåtreglarnas flänsar vid vertikallast.

Hurvida en vägg är bärande eller inte beror enbart på hur konstruktören har valt att ta hand om lasterna (horisontellt och vertikalt samt stomstabiliseringen).

/Ingenjören
 
Och nu väkte ni en teknist också. Blev inte så mycket trä böjt och knäkt men en hel del stål... Dock har vi passerat gränsen för ett vanligt bygge nu....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.