Vi renoverar nedervåningen och snart har turen kommit till trappen. Trappen har en spalje och längst ned en ändpelare mellan tak och golv. Vi vet inte riktigt vad vi vill göra ännu men funderar på möjligheten att öppna upp lite.

Frågan vi landar i då är, har pelaren någon bärande eller stöttande funktion?

Jag tror inte det men vill gärna höra vad ni mer kunniga tror? Anledningen till att jag inte tror det är att golvkonstruktionen som pelaren vilar på är betongplatta -> cellplast -> spånskiva. Det finns inget "fundament" som stöttar under spånet och cellplast kan väl knappast räknas som bärande?
 
  • Trappa under renovering med spaljé och ändpelare som når från tak till golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad trappa med spaljé och en ändpelare som går från golv till tak i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad trappspaljé och ändpelare från tak till golv med flagnande färg och synliga spårskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan den ha, men i så fall bara i sin nedre del, från vangstyckenas överkant till golvet. Det är svårt att avgöra från ett foto, det beror också på hur vangstyckena är fästa i varandra i hörnet.
 
Den trappan ser exakt ut som den i förra huset jag bodde i. Vi hade det smalare stödbenet också men den gick bara upp till vangstycket precis som Justus påpekade. Vi tog bort alla "pinnar" så trappan var öppen utåt, det blev betydligt luftigare.
 
Har inga problem med att spara en halv pelare t.ex. om det syftet med den.

Övre och nedre vagnstyckena är skruvade i pelaren från varsitt håll. Dom är även skruvade i varandra.
I hörnet är det svårt att de men det övre ser ut att vila på det under på något sätt.
Sen är det 2-3 skruvar i varje vagnstycke som sitter i väggen.
 
  • Halv pelare med vagnstycken skruvade från olika håll i en byggmiljö, skruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avskuren bild av en träpelare fastskruvad vid en trappa, med synliga skruvar och en väggkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.