Hejsan!
Jag har 2 frågor.

1. Tolkar jag denna ritning rätt att det bara är väggen i mitten som är bärande? Alla andra väggar går att riva? Hade velat öppna upp väggarna till de rum där det står mat och klk , så att hall och gillestugan (står garage på bild) blir större och som ett rum.
2. När jag tittade på dessa ritningar upptäckte jag att den väggen rakt fram från trappan mot ”garaget” inte finns i vårt hus, utan går du ner för trappan så är det helt öppet, och valvet är inklätt med gips. Kan en tidigare ägare ha kortat ner den ”bärande” väggen? Borde jag vara orolig?
Om det spelar någon roll är mitt lilla 95kvm hus från 60-talet.
Tacksam för svar!
 
  • Husritning som visar planlayout med markerade bärande väggar och rumsetiketter såsom mat, klk och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av hussektion med indikerad bärande vägg och måttangivelser, samt text "FASAD MOT SYDOST" och "SEKTION".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Övriga väggar stöttar med stor sannolikhet ytterväggar ytterväggarna från jordtrycket.
 
Så de jag ringat in med rött kan man alltså inte fälla?
Den blåa är den som redan är borta…
 
  • Ritning av en byggnad med två områden utmärkta: ett område ringat i rött och ett i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok..! Ja de inringade i rött såg ju inte speciellt bärande/uppstyvande ut.
Vad består väggen av? Jag hade tagit bort de utan att vara orolig iom att de andra murade grövre väggarna är kvar och stöttar.
Hur djupt ner ligger källaren?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok..! Ja de inringade i rött såg ju inte speciellt bärande/uppstyvande ut.
Vad består väggen av? Jag hade tagit bort de utan att vara orolig iom att de andra murade grövre väggarna är kvar och stöttar.
Hur djupt ner ligger källaren?
alla väggar o källaren är putsade, vad som är under vet jag inte riktigt.
Typ 160 är under.
 
Får jag gissa så tror jag att de bärande källarväggarna (vilka de nu är) består av murad betonghålsten som putsats. Jag tror också att bjälklaget mellan källare och bottenvåning är av armerad betong. Om detta stämmer kan man säga att väggar som är gjorda av träreglar eller tunna (5-10 cm) lättbetongblock inte är bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.