Jag håller på med en helrenovering av källaren och önskar riva alla väggar som inte är bärande. Jag har en vägg som är tjock och murad som går längs huset i mitten, jag antar att denna är bärande, sedan har jag ytterliggare en vägg som jag är osäker på, den går tvärs ut från murstocken. Bifogar en bild på väggen i fråga. Kan den vara bärande med tanke på hur den ser ut?
 
  • 2012_02_14_2301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mitten är bärande, o normalt inte tvärgående
 
fortsätter den tvärgående tegelväggen på entreplan?
 
Det finns en trävägg ovanför, dvs inte murad.

Tilläggas kan sägas att huset är byggt på 20-talet och är i två plus plus källare.
 
Du kan inte öppna innertaket lite och kolla vad som finns där? Sitter den inte rakt under bjälklaget finns inte mkt den kan bära väl.
 
Jag hade tagit dit någon som tittar på väggen. Förutom att bära last ovanifrån kan den finnas för att ta tryck utifrån mot källarväggen och/eller för att stabilisera tryck på murstocken.
 
stoif skrev:
Du kan inte öppna innertaket lite och kolla vad som finns där? Sitter den inte rakt under bjälklaget finns inte mkt den kan bära väl.
Jag har haft golvet öppet rakt ovanför vid förra renoveringen, då var hela konstruktionen synlig ner till taket i källaren. Det finns "bara" tvärgående balkar (parallellt med väggen i fråga) var på plankor är spikade som golv resp. tak.
 
Redigerat:
Hittade denna ritning, den stämmer föga med hur det verkligen är byggt, men det var väl planerat att bli enligt denna ritning.

Väggen på bilden är den som finns mellan Garage och Pannrum/Kol på ritning.

Hjärtväggen är enligt min bedömning väggen mellan Garage och Tvättstuga resp. Pannrum och Svale.
 
  • källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Det ser ut som att väggen är murad av tegelsten som står på sin kant, dvs ca 5 - 8 cm tjock. Jag skulle inte vilja ha den som bärande vägg och jag förmodar att du kan ta bort den, men jag tycker att jtl har en poäng.

Det är mycket möjligt att den inte var tänkt som bärande vägg men att den endå fick en konstruktiv funktion vid en senare ombyggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.