Nöjet med ett 100+ år gammalt hus... Det blir nästan aldrig som man tänkt sig.

Idag höll jag på att fixa nån tidigare ägares gamla synder och gipsade väggar i ett sovrum. Överallt gick det bra att skruva i dom gamla timmerväggarna med tretex på, men helt plötsligt var det bara tomrum bakom gamla väggen.

Jag tog upp ett kikhål och insåg att det var en gammal dörröppning bakom. Dom har satt upp en begagnad golvlist med spikarna kvar som "regel". Nu vågar jag inte såga av den innan jag reglat ordentligt, det lär ju vara den som håller upp hela huset!

Tror ni det räcker med att jag ersätter den med en ny golvlist eller ska jag ta nåt lite fetare, typ 25/45? 😅
Gipsad vägg med öppning som avslöjar en gammal dörröppning, en vertikal isolerad golvlist hänger från toppen, omgiven av byggdamm på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste nog påla ner till berggrund och växla av öppningen med en stålbalk. Det där håller inte många dagar till!

Dolt fel?
 
En gammal dörröppning, då är det säkert avväxlat ovan den så hålet bär. ner med gipsen och dit med ett par reglar att skruva i bakom gipsen som är där.
 
J jonaserik skrev:
En gammal dörröppning, då är det säkert avväxlat ovan den så hålet bär. ner med gipsen och dit med ett par reglar att skruva i bakom gipsen som är där.
Jo, jag är inte orolig egentligen. Jag tyckte bara att det var lite kul att dom satt en golvlist som inte skulle bära min vikt ens som regel i öppningen.

Det är rätt typiskt för mitt hus dock tyvärr. Inget är bara att göra, det är alltid nåt som gör att man får avbryta och fixa nåt emellan. Till och med så enkla saker som att gipsa en vägg 🙂
 
C Cir skrev:
Jo, jag är inte orolig egentligen. Jag tyckte bara att det var lite kul att dom satt en golvlist som inte skulle bära min vikt ens som regel i öppningen.

Det är rätt typiskt för mitt hus dock tyvärr. Inget är bara att göra, det är alltid nåt som gör att man får avbryta och fixa nåt emellan. Till och med så enkla saker som att gipsa en vägg 🙂
Är den inte bara för att hålla gipsen där och inget annat, blir liksom ingen belastning på den, en regel i botten och en på mitten i hålet stående duger bra, kanske någon på sidorna med om det inte finns att fästa i.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.