Ska renovera mitt vardagsrum och har en fråga kring golvet. Nu ligger ett parkettgolv från 70 talet. Jag hade en snickare för att titta på om det var möjligt att slipa om vilket han sa att det inte var. Lameller hade släppt mm. Omslipat flera gånger. Dock sa han att golvet var bärande i denna typ av hus. Har funderat lite på detta och förstår inte varför just detta golv skulle vara det? 1,5 plans villa med källare. Under golvet ligger lättbetong och golvreglar efter det. I kök och matsal har jag rivit ut tidigare golv som var råspont på reglar. Jag vill gärna ta bort golvet för att stärka upp reglarna då golvet knarrar/sviktar. Även kunna dra mer mer el och nätverk. Skulle det vara möjligt att riva ur golvet, efter det lägga golvspån samt vanlig parkett? Eller riskerar jag något i konstruktionen då?
 
Det han menar med bärande är förmodligen golvet i sig, dvs där ligger inte någon spånskiva eller något under! innebär inte att det är bärande för husets konstruktion, utan att om du tar bort det måste du lägga exempelvis ett spångolv och sen ett flytande golv alternativt ett nytt bärande
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.