Ska byta fönster och altandörr på långsidan av huset. Har beställt ett 2,7m fast 3luftsfönster samt en altandörr till detta parti.
Karmarna sitter i princip ihop, så jag förutsatte att de inte var bärande från början. När jag tog bort listerna o panel såg jag att en smalare del av karmen går hela vägen upp på utsidan och är spikad mot en större regel. Verkar även finnas en mindre bräda falsad mellan karmarna som sedan fönstrena är spikade mot
Fungerar konstruktionen ovan som en limträbalk eller bär fönsterkarmen?

Svenska trähus, byggt 1968.
 
  • Exponerad träkonstruktion ovanför avlägsnade fönster och altandörr på en husfasad, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på öppet fönsterparti med synlig träkonstruktion och isolering i ett hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen konstruktion vid fönster visar karmar ihopsatta med reglar och isolering synlig i ett svenskt trähus från 1968.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Det är normalt bärande element mellan den typen av fönster från den tidsperioden, själva karmarna och/eller stående reglar mellan karmarna. I ditt fall så finns det ju ingen sammanhängande balk ovanför fönstren heller.
 
  • Gilla
Fat90
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är normalt bärande element mellan den typen av fönster från den tidsperioden, själva karmarna och/eller stående reglar mellan karmarna. I ditt fall så finns det ju ingen sammanhängande balk ovanför fönstren heller.
De horisontella 220-reglarna som går ovan fönstret, fortsätter bakom de vertikala. Verkar faktiskt som de går hela vägen. Kan det vara så att man satt de korta vertikala för att fördela krafterna mellan 2 horisontella 220x45reglar ovanför fönstret? Att dessa då agerar balk?
 
Lägg i en stålbalk horisontellt. Gissa om det blir stadigt..
 
  • Gilla
Fat90
  • Laddar…
BirgitS
Fat90 Fat90 skrev:
De horisontella 220-reglarna som går ovan fönstret, fortsätter bakom de vertikala. Verkar faktiskt som de går hela vägen. Kan det vara så att man satt de korta vertikala för att fördela krafterna mellan 2 horisontella 220x45reglar ovanför fönstret? Att dessa då agerar balk?
Det tror jag inte, vill man använda två mindre reglar för att "simulera" en större regel så skruvlimmar man dem för att det ska fungera hållfasthetsmässigt. Jag ser bara att man har gjort en ram för att ha något fästa panelen i och avlasta ovanför varje fönster så att den övre fönsterkarmen inte trycks ihop.

Men jag är inte byggkonstruktör.
 
  • Gilla
Fat90
  • Laddar…
Fat90 Fat90 skrev:
De horisontella 220-reglarna som går ovan fönstret, fortsätter bakom de vertikala. Verkar faktiskt som de går hela vägen. Kan det vara så att man satt de korta vertikala för att fördela krafterna mellan 2 horisontella 220x45reglar ovanför fönstret? Att dessa då agerar balk?
Njaä... den höga långa balken/hammarbandet som man ser är bärande. Reglarna som går hela vägen mellan glaspartierna är antagligen för att partiet med fönster och altandörr inte ska bli svajiga horisontellt (ut/in,).
 
  • Gilla
Fat90
  • Laddar…
E Eld skrev:
Njaä... den höga långa balken/hammarbandet som man ser är bärande. Reglarna som går hela vägen mellan glaspartierna är antagligen för att partiet med fönster och altandörr inte ska bli svajiga horisontellt (ut/in,).
Misstänker också det. Ska bara se så den inte är skarvad ovan fönstren på något sätt. Kanske känner det på klingan på tigersågen om jag testar såga ovanför fönstret i mitten.
Om bredden tillåter så vill jag få in en stående regel minst 45x95 mellan altandörr o fönster.
Tänker att de kanske inte byggde med färdiga montageväggar redan 1968?
 
BirgitS
Fat90 Fat90 skrev:
Kanske känner det på klingan på tigersågen om jag testar såga ovanför fönstret i mitten.
Du kan inte känna om något är bärande med en såg. Kanske om det är minst den mängd tung snö på taket som stommen är dimensionerad för.
Fat90 Fat90 skrev:
Tänker att de kanske inte byggde med färdiga montageväggar redan 1968?
Jag är osäker på vad du menar men bärande stående reglar och/eller bärande fönsterkarmar i den typen med 3 höga och smala fönster bredvid varandra fanns nog i alla fall 10 år tidigare än så. Ett standardiserat byggsätt uppbyggt på 60 cm mellanrum kom kring 1950.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.