Vi vill riva en vägg som kanske är bärande och skulle behöva lite råd.
Väggen står tvärs med takstolarna och är ca. 3-3,5m med dörröppningar på varsin sida.
Reglarna i väggen är 2"x3" c/c 60 med 13mm gips, så det känns lite klent för att vara bärande?
På den färglagda ritningen har jag ritat rött för den öppning vi önskar, ca 5,5m
Blått är de dörröppningar som finns i dag en 80cm samt en 140cm
Vi kan även tänka oss en mindre öppning ca 4,9m genom att bygga igen den dörröppning som idag är 140cm till hälften.
Är väggen bärande eller inte? Den känns med som "stödjande".
Nästa steg är att ta kontakt med en konstruktör men jag vill gärna ha lite input innan jag går dit.
Väggen står tvärs med takstolarna och är ca. 3-3,5m med dörröppningar på varsin sida.
Reglarna i väggen är 2"x3" c/c 60 med 13mm gips, så det känns lite klent för att vara bärande?
På den färglagda ritningen har jag ritat rött för den öppning vi önskar, ca 5,5m
Blått är de dörröppningar som finns i dag en 80cm samt en 140cm
Vi kan även tänka oss en mindre öppning ca 4,9m genom att bygga igen den dörröppning som idag är 140cm till hälften.
Är väggen bärande eller inte? Den känns med som "stödjande".
Nästa steg är att ta kontakt med en konstruktör men jag vill gärna ha lite input innan jag går dit.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Om jag får gissa så är den bärande, ja.
Den typen av takstol (ramverks-) skall alltid ha ett upplag ungefär på mitten, antingen i form av en hjärtvägg eller balk.
Har svårt att läsa ritningarna men där står en del om 8" bjälkar.
Och hjärtväggen i vårt hus har 3" stående reglar också.
Den typen av takstol (ramverks-) skall alltid ha ett upplag ungefär på mitten, antingen i form av en hjärtvägg eller balk.
Har svårt att läsa ritningarna men där står en del om 8" bjälkar.
Och hjärtväggen i vårt hus har 3" stående reglar också.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
KnockonWood gissar rätt. Väggen är garanterat bärande! Bjälklaget ovanför består av 21/2 "x 8" bjälkar vilket motsvarar 45x228 när det gäller motstånd mot nedböjning. Belastningen på bjälklaget består av förutom egenvikt, en nyttig last på 2 kN/kvm mellan takstolsstolparna (om användningen är bostad), 0,5 kN/kvm på kattvindarna (om de används som förråd) samt två punktlaster från taket via stolparna. Den totala spännvidden är knappt 7,8 meter. Gränsen för spännvidd ligger mellan 4 och 5 meter.
2"x3" stolpar kan förefalla klena men klarar rätt stora vertikala laster om de är stagade i sidled med kortlingar.
Om du vill ha en balk som klarar 5,5 meters spännvidd, som ersättning för väggen och de avväxlingar som måste finnas ovanför dörröppningarna, blir den väldigt kraftig. Det bästa är om du kan hitta en plats för en pelare någonstans på mitten.
2"x3" stolpar kan förefalla klena men klarar rätt stora vertikala laster om de är stagade i sidled med kortlingar.
Om du vill ha en balk som klarar 5,5 meters spännvidd, som ersättning för väggen och de avväxlingar som måste finnas ovanför dörröppningarna, blir den väldigt kraftig. Det bästa är om du kan hitta en plats för en pelare någonstans på mitten.
Ok, tack! Jag gjorde nån beräkning hos nån återförsäljare av limträbalkar och den blev väldigt kraftig. Jag gissar att det i sådana fall får bli en stålbalk eller att vi försöker minska öppningen till 4,9 meter. Eller då hitta en plats för en pelare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stålbalk är sällan lösningen på problemet när det finns bjälklag ovanför och man måste ta hänsyn till nedböjningen. Stål är segt men svajigt, enkelt uttryckt. Det överlägset bästa är att hitta plats för en pelare.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
I vårt hus, byggår 2010, har vi en 200 mm HEA stålbalk över öppningen mellan matplats och vardagsrum.J justusandersson skrev:
Det är precis 5 meter där det inte finns någon hjärtvägg.
Och där är takstolarnas underramar kapade och ligger upplagda på balkens undre fläns.
Balken är alltså helt inbyggd i det 300 mm tjocka bjälklaget, och den är upplagd på två 95x95 mm trästolpar,
en i var ände.
Övervåningen är mycket stabil, men används i och för sig mest som förråd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skrev aldrig att stål är olämpligt i hussammanhang. Det finns många situationer när det är enda lösningen. Vad jag ville framhålla var dels att det många gånger inte leder till en nämnvärd besparing i höjd, när man dimensionerat för nedböjning och svikt och lagt till utrymme för brandisolering, dels kan vara besvärligt att fästa in på ett enkelt sätt. När man som TS är i början av en process tycker jag man skall starta i en annan ände.