Hej! För att spara plats och göra barnens rum lite roligare tänkte jag bygga en våningssäng inne i en gammal garderob. Ska målas i ett Lilla Anna och långa Farbrorn tema, med spöket laban också. :)

Frågan är dock om väggen är bärande eller inte, eller om de bara är att riva ner den lilla väggen! Bifogar bilder, se de röda markeringarna.

002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
0052.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en annan fråga ockå, tror ni man kan ta bort dörr-karmen från tamburen ut till hallen? Har inte någon dörr där längre och vill få bort det som "sticker ut" :)

Tack på förhand //Linn
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Dörrkarmen är inga problem att ta bort.

Vad gäller väggen är den sannolikt bärande i och med att rummets golvreglar måste ligga på denna väggen innan trappan kommer. Bör kunna lösas relativt enkelt ändå med en mindre balk, då det är få golvreglar det handlar om.
 
Okej :( Hade hoppats att det ska gå lite lättare. Hur fanken bär vi oss åt nu då? :) Hur "balkar" man upp konstruktionen?
 
Har en ritning på andra datorn jag skulle kunna dela med mig av...
 
säng flis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så är det tänkt i garderoben

säng.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


& utanpå. :)
 
Konstruktionen är ju inte samma på bilderna, men gjorde den första i google's SketchUp för att ta reda på var jag skulle sätta reglarna etc.
 
Rotmosan skrev:
Okej :( Hade hoppats att det ska gå lite lättare. Hur fanken bär vi oss åt nu då? :) Hur "balkar" man upp konstruktionen?
Det är inga större svårigheter. Klarar du av att bygga en våningssäng klarar du detta. Det handlar om kanske 2 meter du behöver balk? En konstruktör skulle förstås kunna räkna på det men enklast är nog att överdimensionera lite. En 45x 220 räcker garanterat. Du behöver dock fästa in den ordentligt i yttervägg respektive innervägg bredvid trappan. En enkel lösning mot yttervägg är en pelare som skruvas mot yttervägg på insidan. Du behöver låna/hyra ett par stämp också.
 
ritning bygga hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försökte rita lite hur golvreglarna antagligen ligger. Tar du bort väggen, kommer alltså några av dessa att rasa ner över dig, alternativt sätta sig rejält (kan hållas hjälpligt uppe av plankgolv och undergolv).
För att riva, stötta upp vid blå cirkel, man lägger en kraftig regel på golvet, placerar stämp (googla upp om du inte vet vad det är) och en kraftig regel mot taket. Detta skapar en tillfällig vägg som tar lasten. Lika bör nog göras inne i garderoben, ifall de korta golvreglarna existerar (vet man inte, men detta ställe lockade troligen byggjobbarna att bli av med lite spill just här, och därigenom spara på längd de långa reglarna).
Nu kan du riva dörr och vägg. Ersätt den med kraftig balk, som får tillräckligt stöd höger och vänster om ingången. Lättast med pelare (ihopslagna reglar går bra), för att spara plats kan man försöka fälla in i yttervägg och väggen till höger. Balken skall ge samma stöd som väggen gjort innan.
När du är klar river du stämpen försiktigt, håll hela tiden ett öga på om något rör sig oroväckande...
Ibland döljer man balken med ett valv, om man nu tycker det är fint...
 
Tillägg: tillse att eventuella pelare får tillräckligt stöd i nederkant. Det duger inte att ställa dessa på övergolvet, utan gå ner i bjälklaget och sök nästa vägg/balk under. Alternativt får man bygga en balk även i bjälklaget, som tar lasterna.
 
Nästa fråga är naturligtvis om det är värt allt jobb.
Efter Niklas Jonssons beskrivning låter det rätt omständligt.

Hur stor är garderoben? Skulle gissa på 1,2 - 1,3 meter.
Hur stora är barnen?
Jo, jag vet att de växer. Och rätt som det är får de inte plats i garderoben längre.

Varför inte helt enkelt använda garderoben för barnens kläder och grejor?
(var skall kläderna annars vara?).
Och bygga upp en våningssäng i rummet i stället.
 
Niclas, tack för svaret och den utförliga beskrivningen! :) Ska läsa och plugga på detta mer känner jag!

KnockOnWood, tanken har slagit mig. Om och om igen. Jag antar att jag inte riktigt bestämt mig. Kläderna är inget problem, man kan ju köpa fristående garderob... I början tänkte jag göra det lätt för mig och köpa en ikea-våningssäng och sedan förvandla den till ett "hus" i laban-stil. Men det skulle ta så mycket lek-yta... Vi har ju inte det största huset precis... :p
 
En medelväg kanske kan vara att bygga sängen i garderoben med väggen, men inte karmen, kvar?
 
Tack George ;)
Kan man göra ett rätt stort "fönster"? Så det inte känns så instängt? :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.