Hej,

För två år sedan sökte vi bygglov för två st takkupor. Vi fick nekat att bygga mot gatan (värdegrundande fasad) men fick bygglov för en av de två vi sökte. Nu har ju Attefall gått igenom och vi tänkte bygga den vi inte fick.

Jag passade på att fråga kommunen om det krävs en Anmälan. Jag beskrev kupan och skrev att två takstolar skall avväxlas. Svaret från kommunen var att "om den upptar max halva fallet och inte påverkar bärande delar så nej. Lycka till med byggnationen!"

Halva fallet upptar den inte, snarare 1/3. Vi kommer inte såga av några hanar och vi har avväxlat takstolarna helt från andra sidan där den befintliga takkupan vi ha är öppen i nock.

Komunen svarade också "att om vi under byggnationen ser att bärande delar påverkas skall vi stoppa bygget o lämna in anmälan innan arbetet påbörjas". Det kommer ju inte ske. Man stoppar ju inte ett bygga när man har ett hål i taket. Dessutom måste vi säkert böta till enreprenören för stillestånd och sen betala byggnationen igen så det blir ju en jättedyr affär.

Jag är ju inte utbildad kostruktör men jag tror inte att takstolarna på stället i fråga bär något av huset. Det är nog hanarna som takstolen sitter i som gör det.

Vad är konsekvensen att inte lämna in anmälan i så fall? Det krävs ju inte bygglov.

Skulle ni köra, eller skall man lämna in Anmälan ändå?
 
Byggis1976 skrev:
… jag tror inte att takstolarna på stället i fråga bär något av huset.
Visst gör de, de bär ju upp taket! Taket är förvisso en del av huset.
Du har, enligt egen utsago, redan gjort ingrepp i bärande delar.
Vilka konsekvenserna blir, har jag dock ingen aning om.
 
Jo, men om man resonerar så så är ju till och med spånskivorna under golvet bärande. De bär ju golvet. Allt bär ju något. Vad är def. av bärande"?

Dessutom, hur kan man bygga takkupa på halva takfallet, i så fall, utan anmälan? .......
 
I och med att du växlar av gör du ju ingrepp i bärande konstruktion.

Det man kan sätta in under dessa omständigheter är kupor som går in mellan två takstolar.
 
Vad är konsekvens av utebliven anmälan?
 
Hemmakatten skrev:
Den där bilden var inte ett dugg rolig...
Bilden? Något som precis raderats eller?
 
Kan du berätta varför den inte var rolig? Kom ihåg att du inte är någon åsiktsgud som avgör roligheter, du avgör enbart elakheter.
 
Hemmakatten
Självklart är jag ingen åsiktsgud även fast jag har åsikter och det är inte jag som tagit bort bilden. Din sista mening om att jag enbart avgör elakheter och inte roligheter förstår jag inte alls.
 
Med det menade jag att jag förstår om du tar bort inlägg där jag kallar någon för idiot.
 
Hemmakatten
Jag är ingen moderator och kan således inte ta bort andras inlägg. Inlägget togs med all säkerhet bort av den som la in det.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
En takstol är en bärande del av huset. Kapar du bort något av en takstol så har gjort ett ingrepp i bärande delar av huset.

På frågan om vad konsekvenserna är om du inte anmäler så tror jag att straffavgiften är antingen ett halvt eller ett helt basbelopp, för att du påbörjar bygget utan starttillstånd, och lika mycket om du tar det i bruk. Dvs ca. 45 - 90 000 kr.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
En takstol är en bärande del av huset. Kapar du bort något av en takstol så har gjort ett ingrepp i bärande delar av huset...
Jag delar helt din syn på takstolarnas bärande funktion.
Det är väl nästan självklart sedan alla takrasen snövintern 2008-2009 (eller när det nu var).

Men vad menar då bygglovsavdelningen med
Byggis1976 skrev:
...
Jag passade på att fråga kommunen om det krävs en Anmälan. Jag beskrev kupan och skrev att två takstolar skall avväxlas. Svaret från kommunen var att "om den upptar max halva fallet och inte påverkar bärande delar så nej. Lycka till med byggnationen!"...
Hur skall en takkupa, som upptar halva taket, inte kunna påverka bärande delar?
OK med nockbalkar och annat, men takets bärighet måste väl ändå påverkas?
 
KnockOnWood skrev:
Jag delar helt din syn på takstolarnas bärande funktion.
Det är väl nästan självklart sedan alla takrasen snövintern 2008-2009 (eller när det nu var).

Men vad menar då bygglovsavdelningen med


Hur skall en takkupa, som upptar halva taket, inte kunna påverka bärande delar?
OK med nockbalkar och annat, men takets bärighet måste väl ändå påverkas?
Ja, jag undrar också. Kan man då ens bygga Attefall takkupor i den stl de själva satt som max? Självfallet bär takstolen del av taket.....
 
Den här texten hittar jag ang takkupor...

- Tillbyggnad med maximalt två takkupor
Varken bygglov eller anmälan ska krävas för att på en- eller tvåbostadshus göra högst två takkupor som inte innebär ingrepp i den bärande konstruktionen. Antalet takkupor gäller per byggnad och ska få uppta högst halva takfallet.


...dvs att om man växlar av bef takstolar så kommer anmälan eller bygglov krävas....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Läste en artikel nånstans (nån av villatidningarna?) att med takkupor enligt Attefall avses de här små som går mellan två takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.