Har precis kritat på ett kontrakt på hus. Har en vilja att öppna upp kök mot hallen och har funderingar kring om väggen kan vara bärande eller ej. Trodde ritningarna skulle på något sätt hinta om detta och det kanske dom gör men jag förstår inte riktigt det. Finns det nån här som skulle kunna utläsa mer ur denna ritningen än mig. Det är väggen markerad med en röd rektangel som det gäller. Om det skulle vara så att den är bärande, vilket är lättaste sättet att behålla bärigheten men få den öppna ytan? Vägg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som om bjälklaget spänner längs med väggen och då bör den inte vara bärande. Men svårt att säg av arkitektritningarna, du har inte konstruktionsritningarna tillgängliga?
Att tänka på ör att en balk vid trappan ligger upplagd på väggen. Inte inom rödmarkerat område men precis ovan dörren. Där står troligtvis en pelare om inte hela väggen är bärande. Denna pelaren måste lämnas orörd.
 
Hej. Som jag ser det så är den inte bärande.
Bilden längst ner till höger på ritningen visar vilka väggar som är bärande, alltså dom längsgående i huset.
Väggen du vill ta bort står i samma riktning som mellanbjälklaget, som i sin tur är fäst i ytterväggen och vilar på dom längsgående väggarna. Så jag ser inga problem med att ta bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.