Hej,

Är på gång att avlägsna ett stort fönster (2,7m brett) som sitter mellan två murade pelare av tegelsten, tillbyggnad som är byggd på 60-talet. Över fönstret och mellan pelarna ligger det en balk som verkar vara av nån lättbetong, eller iaf putsad med det (se bilder). Från balken in i huset ligger det även betongplattor som övervåningen vilar på.

När jag började ta bort fönstret blev jag lite nojig att karmen på något sätt skulle vara bärande, dock så finns det utrymme mellan karm och balk (det är drevat).

Har inte hittat några ritningar på hur det är byggt och tänkte därför ställa frågan om det finns några teorier kring hur detta är byggt och balkens material? Finns det t.ex. risk att karmen skulle vara bärande?

Tack på förhand!
 
  • Ett vitt fönster med utsikt över grönska och en vit element framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av tre fönster med persienner och utsikt mot himmel och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med sprucket trä och isolering som syns. Sliten persienn. Behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre fönsterkarm med synlig isolering och spricka, persienn och utsikt över grönområde. Behöver reparation eller tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsteröverkant med skador, fukt eller mögel och avskalad färg på en trädel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg, nedsutten fönsterkarm med synlig isolering och smuts. Behov av underhåll eller reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ptrkm Ptrkm skrev:
Hej,

Är på gång att avlägsna ett stort fönster (2,7m brett) som sitter mellan två murade pelare av tegelsten, tillbyggnad som är byggd på 60-talet. Över fönstret och mellan pelarna ligger det en balk som verkar vara av nån lättbetong, eller iaf putsad med det (se bilder). Från balken in i huset ligger det även betongplattor som övervåningen vilar på.

När jag började ta bort fönstret blev jag lite nojig att karmen på något sätt skulle vara bärande, dock så finns det utrymme mellan karm och balk (det är drevat).

Har inte hittat några ritningar på hur det är byggt och tänkte därför ställa frågan om det finns några teorier kring hur detta är byggt och balkens material? Finns det t.ex. risk att karmen skulle vara bärande?

Tack på förhand!
Karmen är garanterat inte bärande. Om den inte ens har kontakt är det ju inte ens möjligt.
Ritningar går ofta få från kommunen. Går oftast att beställa på nätet.
Kan ju vara en lättbetongs balk då den är putsad. Eller en inklädd stålbalk.
 
  • Gilla
Ptrkm
  • Laddar…
Håller med om att det inte verkar möjligt. Men blev nojig ändå, man kanske inte fundera så mycket... 😁 Har fortsatt rivandet. Ska kolla med kommunen om de kan ha nån ritning. Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.