Arnte01
Denna balk är ca 6 meter lång och sitter i taket på plan ett i ett tvåplans hus. Första bilden visar innan man monterat dit limträstolpen. Bild två visar efter stolpen är monterad, man var tvungen att ta bort lite material för att få in stolpen, som syns nere tillhöger där stolpen monterats. På balken ser man att de har byggt upp balken så att ytterbrädorna skarvas på samma ställe. Om man tittar noga så ser man att skarven på ytterbrädorna kommer ca 2 centimeter till höger om pelaren. För mig känns det som att det var olyckligt att pelaren inte stöttade skarven av ytterbrädorna samt att man inte borde skarvat ytterbrädorna på precis samma ställe. Jag antar att pelaren hjälper till en del i alla fall då den sitter väldigt nära. Törs man lita på denna balk?

Takbalk med nyinstallerad limträstolpe stöttad av metallbeslag, med skarvade ytterbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad limträstolpe vid byggd balk i ett hus, skarv syns till höger om pelaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Jag är inte konstruktör men när jag tittar på det där så undrar jag två saker

1. Varför karvade man ur balken istället för att kapa limträpelaren?
2. Varför byggde man balken som man gjorde med två skarvar på samma ställe istället för att de är förskjutna? Är balken verkligen korrekt byggd? Varför är den inte limträ?

Det är sannolikt en väldigt bra idé att be en konstruktör titta på det där snarast innan det byggs in.

Min spontana känsla är att balkens effektiva dimension har minskat till en sjättedel i skarven i och med urjackningen och att skarven är precis vid pelaren. Jag skulle inte litat på den.
 
  • Gilla
  • Wow
Violina och 2 till
  • Laddar…
Arnte01
tommib tommib skrev:
Jag är inte konstruktör men när jag tittar på det där så undrar jag två saker

1. Varför karvade man ur balken istället för att kapa limträpelaren?
2. Varför byggde man balken som man gjorde med två skarvar på samma ställe istället för att de är förskjutna? Är balken verkligen korrekt byggd? Varför är den inte limträ?

Det är sannolikt en väldigt bra idé att be en konstruktör titta på det där snarast innan det byggs in.

Min spontana känsla är att balkens effektiva dimension har minskat till en sjättedel i skarven i och med urjackningen och att skarven är precis vid pelaren. Jag skulle inte litat på den.
tommib tommib skrev:
Jag är inte konstruktör men när jag tittar på det där så undrar jag två saker

1. Varför karvade man ur balken istället för att kapa limträpelaren?
2. Varför byggde man balken som man gjorde med två skarvar på samma ställe istället för att de är förskjutna? Är balken verkligen korrekt byggd? Varför är den inte limträ?



Det är sannolikt en väldigt bra idé att be en konstruktör titta på det där snarast innan det byggs in.

Min spontana känsla är att balkens effektiva dimension har minskat till en sjättedel i skarven i och med urjackningen och att skarven är precis vid pelaren. Jag skulle inte litat på den.
Det syns dåligt på bilden men mittenbrädan i balken går ner i pelaren, man har tagit bort material på ytterbrädorna. Ser ut ungefär enligt nedan bild. Ber om ursäkt för bildkvalitén.

Ritad illustration av en träbalk vars mittbräda går ner i en pelare, med material borttaget från ytterbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skiss av en balkkonstruktion där mittenbrädan ansluter till en pelare och ytterbrädorna har material borttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Till höger om pelaren är det väl bara mittenregeln i balken egentligen som har påligg på pelaren? den är dessutom urkapad till hälften nästan,kan inte vara bra:thinking:
 
Arnte01
Ja precis så är det, då skarven kom precis innan pelaren. Men mittenbrädan går ner i pelaren, den är det fullbredd/höjd på.
 
A
Ok,förstår dock inte varför man inte kapade pelaren istället,var pelarens placering given,pga stödpunkt nere kanske?
 
I änden på balken har man lite böjmoment så balken behöver inte ha full höjd.
Med urtaget i stolpen kan inte balken vrida sig och lägga sig på sidan.

Protte
 
A
prototypen prototypen skrev:
Med urtaget i stolpen kan inte balken vrida sig och lägga sig på sidan.
Balken sitter väl fastklämd mellan golvbjälkarna på övervåningen,tror inte den kan vrida sig:)
 
Det ser lite slarvigt ut. Det logiska hade varit med en pelare som antingen var lika bred som "balken" eller betydligt bredare. Annars svårt att kommentera utan mer info. Är balken limskruvad? Vad är höjddimensionen? Hur lång är den? Har den bara ett mittstöd? Är det en fabriksgjord limträpelare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.