Får leverans av köket om några veckor men valde inte uppbärning hem till mig 3 trappor upp då de skulle ha 4.000!!!! kronor för att bära upp skiten.

Hur som helst, det enda som oroar mig är kyl/frysen som är en 2meterspjäs från siemens som väger nästan 100kg (85kg tror jag). Finns det några tips till hur man ska få upp en sådan uppför en spiraltrappa 3 våningar (trappan är bred).

Och NEJ, hiss funkar inte :)
 
Stadsbud, flyttfirma eller motsvarande? Säkert inte gratis det heller. men kanske inte lika dyrt.


Det finns "trappkärror" med hjul i "triangel" som kanske kan hjälpa. I Stockholm finns det en affär vid Fridhemsplan som hyr ut diverse kärror, om du inte bor i närheten kanske finns nåt liknande där du bor.

Skall köpa ny kyl/frys snart och bor på motsvarande sätt. Det är definitivt värt de hundringar extra det kostar att slippa kånka.

 
Bärremmar använder ju flyttgubbarna när de flyttar piano etc. En go sele man kränger på sig.
 
Vad jag behöver är 2 starka karlar som bär åt mig i en timma. Vem sjutton ska man vända sig till? (Stockholm innerstad).
 
hade jag bott granne med dig hade jag kunnat göra det för en middag..4000 låter ju jätte konstigt..det hade kanske varit mer rimligt för en pianoflytt
 
Helt sanslöst dyrt!! Fick min tunga kyl/frys hemkörd, uppburen samt bortforsling av den gamla för 400:-
 
Om du ska göra det själv med hjälp av någon så bör du skaffa bärsele. Fungerar grymt bra.
 
Bar in en 2 meters kyl/frys a 85 kg för nån vecka sedan.
Inga större problem på två personer, gäller bara att ta det lugnt och planera lite hur man ska ta sig fram och hålla.
Starkaste personen tar tag i nedre framkant (ej i plasten), person 2 tar tag i övre bakkant, sen är det bara att gå.
Låt skåpet stå några timmar innan du pluggar i det så kompressoroljan hittar tillbaka.
Fråga någon/några grannar, de hjälper säkert gärna till, sen kan du ju erbjuda någon hundralapp eller nåt som tack för hjälpen.

/T
 
vänta nu är du säker på att dom skulle ha 4 papp? och inte 400kr?över 500kr har jag aldrig hört talas om att det kostar, jag köpte ny kyl/frys,diskmaskin,spis,fläkt..kostade 400spänn få det uppburet 3tr,kostade mig en 500 (tror jag) det var så tog dom med det gamla skiten samt installerade det nya, det är service det (Dala hemma) köket kostade inte en spänn att få uppburet till anvisad plats.
4 Lax vilket rån, vilken firma är det?

och ja två personer fixar kylen om dom inte har bröst och bringa som en frukost flinga.
vi var två personen och bar upp ett vapenskåp på 150kg 3tr det var lite små svettigt.
 
det var väl 4000 för hela köket, inte bara kylen?
 
det var 4000 för hela köket (2 olika leveranser skåp/vitvaror)

Nu har jag själv burit upp kylfrysen med hjälp av en kompis. Var jobbigt men inte värre än att 2 vuxna män hyfsat enkelt fixar det. I och med att den är inplastad och packeterad så är det enkelt att få ett bra grepp!

Tog oss 10min att bära upp alla vitvaror 3 trappor upp så pröjsa inte för mycket för det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.