Hej. Jag gör om mitt tidigare inlägg för att förtydliga lite. Vi har fått dessa bärklasar på alla våra chiliplantor. Vi har jalapeno, chili, stark chili, aurouga mfl. Någon planta har en chili men inte i närheten av bärklasarna.Bärklasarna växer ut rakt från stammen. Blir först blommor och sedan bär. Bären växer inte. De är fulla med frö. Inte i närheten av bladfästena. Några bär är svarta.
 
  • Chiliplanta med gröna blad och små bärklasar som växer direkt från stammen, bundna till en käpp. Bakgrunden visar ett inomhusutrymme med inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Chiliplantor med gröna blad och stjälkar, samt små bärklasar växande direkt från stammarna. Hintergrund: trädgårdsmiljö med trädäck tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Susette Olsson skrev:
Hej. Jag gör om mitt tidigare inlägg för att förtydliga lite. Vi har fått dessa bärklasar på alla våra chiliplantor. Vi har jalapeno, chili, stark chili, aurouga mfl. Någon planta har en chili men inte i närheten av bärklasarna.Bärklasarna växer ut rakt från stammen. Blir först blommor och sedan bär. Bären växer inte. De är fulla med frö. Inte i närheten av bladfästena. Några bär är svarta.
Inte chili utan någon annan i potatisväxt...
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Då är vi tillbaka till frågan - är du säker på att det är chiliplantor? Har du t ex någon chilifrukt på någon av plantorna. Har du köpt färdiga plantor, sått frön eller var kommer de ifrån? En hel drös med chiliplantor börjar sällan spontant och samordnat hitta på nya sätt att föröka sig på.
 
Hep Hep skrev:
Då är vi tillbaka till frågan - är du säker på att det är chiliplantor? Har du t ex någon chilifrukt på någon av plantorna. Har du köpt färdiga plantor, sått frön eller var kommer de ifrån? En hel drös med chiliplantor börjar sällan spontant och samordnat hitta på nya sätt att föröka sig på.
Jag har köpt fröer och färdiga plantor. Från olika ställen. Alla beter sig likadant. Har fått några chilifrukter på en planta tillsammans med bären.
 
Alsrig sett något liknande men följer med spänning. Ser väldigt väl integrerade ut i växten för att vara en parasit. Blommorna ser ju ut som chiliblommor också. Hur ser fröna ut?
 
Jag tycker det ser ut som nattskatta, ett ogräs som förekommer rätt mycket i min egen trädgård. Kan det vara så att det funnits i jorden du sått fröna i? Fast det förklarar förstås inte hur det kan förekomma på de färdiga plantorna.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
samovar
Kan det vara nattskatta?
 
S
Det kanske inte är chiliplantor även fast du sådde såna frön. Om det är tex nattskatta som fanns i jorden och dina chilifrön inte grodde så har du skött om ett ogräs istället.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ja titta extra noga om det sitter chilifrukt och de ovälkomna bären på samma plantor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.