Detta har säkert diskuterats många gånger här, men denna ”twist” kanske är ny.
Köket skall renoveras och jag vill helst inte ha laminat för det känns oäkta.
Funderar på det här med att gjuta en skiva av betong/flytspackel, men skivan kommer bli 3460x635 mm med uttagför diskbänk och 80-häll.
För att få vikten hanterbar skulle man kanske kunna gjuta den med ovansidan uppåt och en kärna av tjock MDF eller möjligtvis trä.

Vad tro ni om det?
 
Det finns fiberblandade cementskivor man skulle kunna avjämna litet om man vill hålla ner vikten.

Kolla det här klippet:
 
  • Gilla
David Öberg
  • Laddar…
Intressant, det är någon typ av fibercementskiva va?
Helst vill man ju inte ha en alltför grov yta (med fibrer), kanske inte heller direkt nyttigt att få i kroppen vid matlagning.
 
Tänker att man tar din ursprungliga idé med en slurry för att jämna av och få en enhetlig cementyta.
 
Ska du ha trä i så kan du lika gärna gjuta en ihålig direkt, och då inser du nog själv att det inte blir mycket till skiva.
Du har inte funderat på att platsgjuta den?
 
C C.Lundin skrev:
Ska du ha trä i så kan du lika gärna gjuta en ihålig direkt, och då inser du nog själv att det inte blir mycket till skiva.
Du har inte funderat på att platsgjuta den?
Hur menar du då?
Jag menar att halva tjockleken (underdelen) utgörs av t.ex. en marinplyfa.
Borde väl funka?
Strakt och spar vikt.
 
Träsmak Träsmak skrev:
Tänker att man tar din ursprungliga idé med en slurry för att jämna av och få en enhetlig cementyta.
Skall nog kolla lite närmare på detta...
Har hittat tjocklekar upp till 20mm, måste vara superstarka.
Gjuter man 10mm med ett nät och sedan vibrerar och lägger skivan ovanpå. Fäster den med något i ramen så den inte flyttar sig. Sen fyller upp så man får bänkskivans kanter.
Borde funka!
 
Y yngveson skrev:
Skall nog kolla lite närmare på detta...
Har hittat tjocklekar upp till 20mm, måste vara superstarka.
Gjuter man 10mm med ett nät och sedan vibrerar och lägger skivan ovanpå. Fäster den med något i ramen så den inte flyttar sig. Sen fyller upp så man får bänkskivans kanter.
Borde funka!
Räkna på vikten bara. 3,5m är ganska mycket betong ändå.
 
Heij83
Ska du gjuta efter dom måtten så kommer skivan väga ca 200kg om den är 4cm tjock - urtag för ho och häll
 
Heij83
34,60x6,35x0,4x2,35

Längd x bredd x tjocklek x betongens densitet (2,35)
 
Heij83
Har själv kollat lite på detta och planerar att gjuta vår bänkskiva på plats 5x0,8m

Jag tänker mig att göra någon form av form där botten av formen får vara kvar efter gjutning.
Lägga armeringsjärnen på distanser för att komma i mitten av betongen.
Tänker man till lite vid formskapandet så kan man nog få till riktigt snygga kanter för en underlimmad ho.

Tyvärr så ligger mitt projekt kanske 1,5-2 år fram i tiden men jag följer gärna ditt projekt för tips och inspiration.
 
Kolla in det här referensprojektet. Så länge man kan leva med tunnare tjocklekar kan det bli riktigt snyggt. Fibrerna blir uppenbarligen mest synlig på snittytor. Annars ser det ut som en gjuten yta.
 
  • Modernt kök med svarta tunna arbetsbänkar som ser ut som gjutna, synliga fibrer på snittytor, inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av hörn på fiberförstärkt ytmaterial med synliga fibrer på snittyta och gjuten yta-effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y yngveson skrev:
Hur menar du då?
Jag menar att halva tjockleken (underdelen) utgörs av t.ex. en marinplyfa.
Borde väl funka?
Strakt och spar vikt.
Jag tänker mest på att det blir svårt att behandla trät och försluta "ändar" såpass att det inte kommer ta skada och förmultna. Samt att oavsett om du väljer någon typ av "kärna" så behöver du ändå minst ett par cm betong runtom den.
 
Bara så ni inser. Det är mycket jobb, och betong är ganska värdelöst som bänkyta. Det måste behandlas med något som täcker igen porerna om det ska bli bra
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bara så ni inser. Det är mycket jobb, och betong är ganska värdelöst som bänkyta. Det måste behandlas med något som täcker igen porerna om det ska bli bra
Framför allt så måste den slipas flera gånger innan dess. Skulle nog säga mellan 5-12 gånger beroende på vilken kvalitet man är ute efter.
Men det förutsatte jag att man har koll på om man ger sig in i ett sådant tidskrävande projekt.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.