Har byggt ett utekök och den ska jag slipa och behandla nu.

Undrar vilket slippapper jag ska använda våt- eller torkpapper och vilket korn? Meningen är att slipa för hand.

Sen måste den behandlas vilket jag läste att det finns olika metoder för. Så min fråga är om jag ska använda betongolja eller impregnera med ’Akemi Antifläck Nano-effect’?

Uteköket står ute utan tak så den skall tåla värmen, regn, fett och smuts samt att den är lätt att städa.

Någon som har förslag? Alla tips är välkomna. Nybyggt utekök i betong på en trätrall ute i trädgården, utan tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du tänkt uppnå med slipningen? Att handslipa bort det yttersta "dammet" fungerar med våtslipning men om du är ute efter att få fram ballasten (stenarna) så är det nog ingen bra lösning att handslipa.
Stenolja har jag använt till mina köksbänkar (inte just Akemi men liknande) det är nog nödvändigt att behandla ytan oavsett om det är inom eller utomhus.

Mina skivor har färgpigment iblandat i cementen men oavsett pigment eller ej...det blir Kök med vita skåp och mörk slipad och oljad betongbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lite mörkare färg med stenoljan.
 
  • Gilla
Living
  • Laddar…
G GnoBBen skrev:
Vad har du tänkt uppnå med slipningen? Att handslipa bort det yttersta "dammet" fungerar med våtslipning men om du är ute efter att få fram ballasten (stenarna) så är det nog ingen bra lösning att handslipa.
Stenolja har jag använt till mina köksbänkar (inte just Akemi men liknande) det är nog nödvändigt att behandla ytan oavsett om det är inom eller utomhus.

Mina skivor har färgpigment iblandat i cementen men oavsett pigment eller ej...det blir [bild] lite mörkare färg med stenoljan.

Tack för svar och vad fina dina skivor är . Min köksbänk har jag gjutit på plats så den blev inte så slät. Tänkte och hoppades på att få den bättre med slipning. Men kan förstå om jag inte når det med hand. Viktigaste är att den inte blir så smutsig och att jag kan hålla den ren när den ska användas.
Har du tips?
 
Närbild på en betongyta med synliga aggregat och slät finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har kört med Herdins Hårdvaxolja min betongskiva ute. Fungerar mycket bra som skydd mot fett och annat, och min skiva är väldigt skrovlig pga dålig gjutning.
 
maah maah skrev:
Jag har kört med Herdins Hårdvaxolja min betongskiva ute. Fungerar mycket bra som skydd mot fett och annat, och min skiva är väldigt skrovlig pga dålig gjutning.
Så du tror inte att jag behöva slipa? Räcker det bara att köra med Herdins hårdvaxolja?
 
Om du kan nöja dig med en något skrovlig yta så funkar det fint med Hårdvaxolja.
Vaxet tar bort lite av skrovligheten så det blir lite mjukare.
 
maah maah skrev:
Om du kan nöja dig med en något skrovlig yta så funkar det fint med Hårdvaxolja.
Vaxet tar bort lite av skrovligheten så det blir lite mjukare.
Är det inte bara för träbehandling och inomhus??
maah maah skrev:
Om du kan nöja dig med en något skrovlig yta så funkar det fint med Hårdvaxolja.
Vaxet tar bort lite av skrovligheten så det blir lite mjukare.
Tack för svaret vet ej om det är värt att slipa med diamant slipmaskin, kanske får jag det inte bättre iaf???
 
L Living skrev:
Tack för svar och vad fina dina skivor är . Min köksbänk har jag gjutit på plats så den blev inte så slät. Tänkte och hoppades på att få den bättre med slipning. Men kan förstå om jag inte når det med hand. Viktigaste är att den inte blir så smutsig och att jag kan hålla den ren när den ska användas.
Har du tips?
Jag skulle nog säga att hyra en slipmaskin och ta ner såpass mycket att du själv är nöjd.
Men det går inte slipa för hand....det är jag nog rätt säker på :) (been there done that)

Stenolja föredrar jag framför allt annat...det är godkänt för livsmedel.... .
 
G GnoBBen skrev:
Jag skulle nog säga att hyra en slipmaskin och ta ner såpass mycket att du själv är nöjd.
Men det går inte slipa för hand....det är jag nog rätt säker på :) (been there done that)

Stenolja föredrar jag framför allt annat...det är godkänt för livsmedel.... .
tack ska kolla idag om det finns en slipmaskin i våran by att hyra att börjar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.