Hej

Står i färd med att byta kök. Vill så gärna ha bänkskiva i marmor. Är det någon som har erfarenhet av det? Blir avrådd av många, säger att det är ett känsligt material och tål fläckar som vin och fett dåligt. Det är ju ett dyrt material så livslängden måste ju vara ganska lång tycker jag. Granit är ju tåligare kanske det är någon som vet om det finns granit som liknar marmor eller om marmor kan behandlas på något vis så att det ger en tåligare yta.
 
Som du säger så är marmor ett ömtåligt material. Vill du inte torka upp direkt varje gång du spiller något som är farligt för marmorn (t ex vatten) på din köksbänk så är det fel material för dig. På gamla fönsterbänkar av marmor ser man ofta ringar efter blomkrukor där man spillt vatten och låtit det stå. Dessa skador går som bekant inte att putsa bort!

De sorter av granit som marknadsförs mest passar dåligt i en bostad tycker jag, kulörerna är ofta bjärta och "köttiga" och dom är helt jämna i strukturen och ser lite livlösa och till och med "plastiga" ut. Fråga efter granit med lite mindre påfallande färger och lite liv och struktur i materialet. En sort jag råkar känna till heter "Whisconsin White" och säljs av Stenmagasinet i Täby.
 
Har också varit sugen på marmor (dock ej på priset). Förvånad dock över hur totalt olika åsikterna är ang hur tåligt det är...

... ena extremen är de som precis som Odd hävdar att det är jättekänsligt och blir fläckigt.
...andra extremen är de som hävdar att behandlat på rätt sätt, d.v.s. den råa stenen rejält mättad med matolja (och absolut inte behandlad med något annat) så blir den jättetålig. Och blir det ex en repa så sandpapprar man bara bort den och oljar om.

Har ingen aning själv, undrar också.
 
Hej

priset är ju en nackdel men å andra sidan är ju allt stenmaterial för just bänksskiva dyrt. Graniten var lika dyr som mamor. Kalksten är ju också ett alternativ. Mycket snyggt tycker jag, men även denna sägs ju vara känslig. Intressant tips om behandling med matolja. Det har ingen försäljare föreslagit. Marmor användes ju förr till bänkskivor och de gamla marmor skivor jag sett har absolut inte varit "fult" slitna åren hade satt sina spår fast på ett fint sätt. Vad jag menar är att det ett material kan ju åldras på ett vackert sätt.
 
Känner bara att jag måste svara på denna tråd eftersom vi har vita marmorbänkar i vårt kök som är ditsatta av tidigare ägare. Tyvärr var dessa ägare kanske mera intresserade av utseendet än att ta hand om grejorna de hade. Det råder väl i och för sig kanske delade meningar vad "Snyggt" är men min åsikt är i alla fall att marmor är snyggare när den är blank och fin, eller möjligtvis riktigt matt över hela ytan. Våra bänkskivor är tyvärr ojämnt blanka och matta om vartannat vilket ger ett litet fläckigt utseende. Och det beror på att marmor ju är ett material som är ganska mjukt (för att vara sten alltså).

För att försöka råda bot på detta har jag försökt fixa detta själv och jag har dels lyssnat på personer som verkligen gillar gamla material och är byggnadsvårdkunniga, dels moderna proffs (stenslipare). När jag försökt att först slipa med sandpapper och sedan finslipa med våtslippapper för att sedan dränka in stenen (mätta) i matolja vilket rekommenderades av de byggnadsvårdkunniga (bl.a. Gysinge) så kan jag bara säga: De LJUGER - det funkar inte alls!

När jag sedan pratade med proffsen (en stenfirma där min syster och hennes man köpte all sin marmor till deras badrum) kom svaret med ett lätt skratt: "Du har två alternativ - plocka ner skivorna och kom hit med dem så får vi slipa om dem med våra maskiner rejält. Men det kostar en bra slant" (Vid närmare koll nästan lika mycket som att göra nya skivor med tanke på transportkostanden) "eller lära dig att leva med att de som hade marmorbänkarna inte tog hand om dem från början".

Personligen skulle den killen inte lägga in mamor i köksbänkarna just för att de är så pass ömtåliga för att vara sten. Det är en helt annan sak att ha marmor i badrummet än i köket där man inte har samma syror, viner, risk för rostfläckar från kastruller, fetter mm, mm. Dessutom går sådana fläckar inte på ytan utan ganska djupt ner i stenen dessvärre. Det är därför man måste slipa ner dem rätt mycket för att det ska bli ett bra resultat och då ville de ändå inte lämna garanti för att det blir ett bra resultat. (Trots att jag vet att de är riktigt duktiga på den firman.) Dessutom var de rädda för att skivorna skulle spricka vid behandlingen.

Och tilläggas kan att även i min systers badrum har marmorn som de har i duschhörnan bakom glasdörrar ändrat sig i färg (från marmorvitt/grått till några nyanser mörkare/gulare) och glans och då har ändå de varit noga med att behandla marmorn med moderna skyddsmedel. Så det märks skillnad helt klart att marmor slits på ett annat sätt än hårdare sten.

Så mitt råd är att inte ta marmor i köksbänkarna. Och om du vill kan jag skicka bilder på våra så får du se hur våra ser ut - bara att säga till.

För egen del kommer det att bli röd granit i nästa kök. Tålig och snygg.

Hälsningar
/A.
 
röd granit. Det låter spännande. Vill gärna ha marmor looken men tror att jag får försöka inrikta mig på granit med marmor liknande uteseénde. I denna tråd kanske någon även kan ge tips huruvida porslinshoar är något att ha i köket. Är väldigt sugen på en sådan men nu är vi där igen. Hur praktisk är den egentligen?
 
Jag har ett vagt minne av att någon diskuterade det för rätt länge sedan (kanske 1-2 år sedan), jag skall se om jag hittar den äldre tråden. Rent personligen så skulle jag inte våga ha det i köket, porslin är omtåligt för slag och så som vi klantar oss i köket med gjutjärnspannor så skulle en porslinsho överleva i 0,01 sekunder.

/ama

*EDIT* Hittade!

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1095864146

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1100761096
 
Tack för hjälpen. Nu har jag nog blivit "vän" med mig själv och inser att det varken blir marmor eller porslinsho. Det är för månag som har negativa erfarenheter. Är det någon som kan tipsa om var jag kan hitta snygga rostria hoar? Har tittat men tycker bara jag hittar moderna och "flashiga" hoar. Bygger ett platsbyggt pärlspontkök och vill ha något som smälter väl in i den miljön.
Tack igen för alla värdefulla tips.
 
Hemmakatten
Har sett flera kök med marmorskiva. Dessa har varit 60-80 år gamla. Visst har marmorn haft en repa eller missfärgning eller två, men vad gör det?!?

Materialet som sådant är ypperligt att baka på och är ett skönt naturmaterial. Och precis som alla andra naturmaterial syns det att man har använt det!!....
 
Hemmakatten skrev:
Har sett flera kök med marmorskiva. Dessa har varit 60-80 år gamla. Visst har marmorn haft en repa eller missfärgning eller två, men vad gör det?!?
Det är lustigt, de flesta som är nöjda med sina marmorskivor verkar ha gamla skivor, har ni tänkt på det? Det är de som har köpt nya och haft dem något år som är missnöjda.

Beror detta på att man redan från början kört matoljetricket, till skillnad från Almens hus tidigare ägare? Eller är det någon skillnad på marmorskivorna från 1920-talet och 2000-talet?

Eller är det helt enkelt så att när man köpt en ny, perfekt jämn och svindyr skiva så blir man förtvivlad när första hacket/fläcken dyker upp? Medan om man har en gammal så har den hunnit blivit så jämnt nött att det snarare har blivit snygg patina (ungefär som med trägolv alltså?).

Är fortfarande sugen. Man kanske kan få tag i någon gammal skiva.  
 
Ja och ett 80 år gammalt kök har säkert patina och "gammal charm" som matchar den repiga marmorskivan. Men ingen vill väl ha en marmorskiva med "patina" i ett kök med perfekt lackerade luckor, glänsande klinkergolv och rostfritt stål?
 
OddJ skrev:
Ja och ett 80 år gammalt kök har säkert patina och "gammal charm" som matchar den repiga marmorskivan. Men ingen vill väl ha en marmorskiva med "patina" i ett kök med perfekt lackerade luckor, glänsande klinkergolv och rostfritt stål?
Obs att den här tråden inte ligger under kök. ;)
marie kanske vill ha ett kök med "gammaldags" charm ???
Därmed inte sagt att skåpen ska vara 80 år ...
 
..in i tråden igen från min sida...

Tja, jag kan ju inte svara för vad andra tycker är snyggt och om patina osv. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att ha en marmorskiva som använts i 80 år och är matt över hela ytan. Men det är just nu som jag tycker att den är ful eftersom den inte har tagits om hand från början. Ungefär på samma sätt som jag störs av att någon sätter in en splitter ny glashäll som ser för j-lig ut efter bara ½års användning. Aldrig använt de rengöringsmedel som finns för glashällar, inte torkat bort gammalt stänk och spill innan man sätter på plattorna och lagar mat igen så att hällen blir missfärgad och funkar sämre etc. Det är kanske lite det som jag stör mig på också - att sätta in bra och fina saker som man sedan inte tar hand om så att de förstörs.

Annars håller jag med "katten" om att marmor är ett jättbra material att baka på.

Och kanske ett tips till Sara - min farfar var bagare i mer än 50 år och på de bagerierna hade de alltid marmorbänkar. Kolla om du kan hitta något sådant där har du ju garanterat använda och patinerade skivor också. Annars kan Du ju alltid få ta mina ;)...

Förresten Marie - kalksten i köket - glöm det också. Av samma anledning. Den är i stort sett lika porös, eller ännu porösare, än marmor. Dessutom spricker den lätt. Kalksten är så pass lättarbetad att det går att såga i den med en vanlig rundsåg (gjorde det själv senast i somras) men den är ett helsicke att få hel utan att spricka eller flisa sig.

Nu är det möjligt att jag kommer med onödig Besserwisser-information här (men sådan är jag ;D ) På Mohs hårdhetsskala (som mäter mineralers reptålighet om Ni minns från kemilektionerna) så är gruppen kalkspat - som alltså både marmor och kalksten tillhör - ungefär 8 gånger mindre reptåligt än gruppen fältspat som alltså granit tillhör. Det är därför graniten - i alla fall enligt mitt tycke - lämpar sig bättre för bänkskivor om man nu vill ha sten i köket. Om den sedan kostar ungefär lika mycket som marmor så tycker jag att valet är rätt enkelt.

Annars tycker jag att det låter spännande med platsbyggt pärspåntkök, (föreställer mig ljusgult- eller ljusgrönt och därför din idé om vita marmorbänkar - rätt gissat?) och Du får gärna skicka bilder. Och eftersom Du ändå frågade om förslag - ekskivor är både bra och rätt tåliga om Du tänkre överge idén om stenskivor och vill ha trä. Dessutom enkla att behandla och hålla snygga.

Bästa hälsningar
/A.
 
Ja, det är väl så att mycket var bättre förr. Jag menar hur många gånger har man inte stött på material som hållt i ett par hundra år och ändå är lika friskt Har fönster från början av seklet med hur friskt trä som helst. Källarfönstren från 80-talet har däremot börjat ruttna. Intressant tanke om att använda marmor från gamla bageri. Har nog en fin sliten yta.
Hade tänkt mig ett kök i en beige grå nyans målat med linoljefärg. Hoppas och tror att köket blir bra. Känns ju lite nervöst efersom det är många beslut och ta själv, ingen stor kökstillverkare att luta sig mot. Det jag hoppas på är den hör gedigna känslan som jag saknat i det kök jag har tittat på. Sen har jag fått göra vissa avkall. Ville ha helt i fur, även alla stommar men det sprang i väg prismässigt en hel del. Nu blir allt man ser furu samt hyllplanen. Ibland får man kompromissa.
Ingen som kan tipsa om var jag hittar snygga diskhoar??
Ps Vill gärna ha mer besserwisser tips. Passar mig utmärkt.
 
Vilken typ av diskho? Rostfri diskbänk eller en liten nedfälld???
Själv ska jag köpa mig en 2,5 m lång begagnad diskbänk på Återbruket (150:- utan blandare, 300:- med ;D )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.