Hej,

Går det att beställa kompaktlaminatbänkskivor i andra vinklar än 90grader?
Om man har en bänkskiva i kompaktlaminat, går det att snedkapa den i efterhand och få det att se snyggt ut?

Förklaring;
Jag har precis köpt ett kök, av Sentens, och fått det monterat.
Dock blev det problem när de moterade bänkskivan då en av väggarna tydligen inte var 90 grader. Så hantverkaren fräste ut ett hål i väggen för att den skulle passa in med de andra skivorna. Det gör då att den inte ligger paralellt med underskåpen så den sticket ut 2-3 cm längst in och bara 1 cm längst ut. Sentence säger att det inte går.

Jag tycker inte det är ok.
 
Hej lucky101,
som det låter på din beskrivning har du en vägg som inte ligger riktigt 90 grader. Normalt sett brukar man bygga kökstommarna i 90 grader, lägga på bänkskivan och "bygga ut" väggen upp till för att få det rakt. Nu när dina stommar sitter i en annan vinkel och du ska justera skivan, så går det att kapa i en kompaktlaminat. Sliter mycket på klingan, men har du en bra klinga och kap, så går det. Jag har gjort det en gång själv och det gick bra.
 
Självklart går det att kapa i annat än 90graders vinkel. Att kapa i kompaktlaminat själv är inte det lättaste det är ett väldigt hårt material.
Håller med förgående "talare" snickaren skulle flyttat fram stommarna så dem blev i en raklinje.
 
Det är nog som tidigare sagt, en duktig snickare löser det innan man lägger på bänskivan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.