Hej!

Jag har stommar från 40-talet i mitt kök (som är från 1905, med björkådrad pärlspont, furugolv, vitt pärlspontstak) och har sett andra kök från den tiden som har bänkskiva av lackad/fernissad/oljad? masonite?, vilket jag tror skulle passa bra hos mig istället för laminatskivan som finns för tillfället.

Är det någon som har erfarenhet av denna lösning? Andra förslag på diskreta bänkskivor som inte "tar över" i en gammal miljö emottages. Stavlimmade skivor går bort, liksom sten (för dyrt om inte annat...), betong passar inte, spontat trä känns opraktiskt och går inte ihop med stommarna.
 
Jag skulle föreslå linoleum istället för masoniten.
Vi har planer på att göra skrivbord på det viset.
 
Ja, det kanske blir det ändå. Men jag tycker personligen att det blir lite "plastigt", även om jag vet att det är ett traditionellt material.

Det skulle vara kul att prova masoniten, har inte sett något nytt kök med detta. Det kanske finns en anledning till det. Jag har dock en kompis med gamla bänkskivor i masonit, och jag tycker det är hur snyggt som helst... Det blir ju också billigt...
 
Jag har aldrig sett en bänkskiva av lackad masonit, men tycker att det verkar opraktiskt. Den är ju inte speciellt tålig mot varken vatten eller skrovliga stekpannor.

Var inte perstorp ganska vanligt på 40-talet? Det var väl dåtidens laminatskiva och kan nog vara praktiskt, men personligen tycker jag inte att det är ett dugg snyggare än dagens laminatskivor.

Erik
 
Vi har två stycken såna lackade bänkskivor plus en trappa med lackade trästeg. Alla har kantlister av ek eller fura. De är fernissade alltså. Med tanke på slitaget har de klarat sig otroligt bra och jag får nog säga att det är ganska snyggt. Det blir något slags djup i masoniten med fernissan. Det är fernissan som är slitlagret och bara att stryka på igen.
 
Roligt att höra att någon faktiskt har det och att det verkar fungera. Det blir ett prov så får vi se om vi gillar det...
 
Blir det inte samma utseende med en MDF? bara att lacka
 
Det fungerar säkert med MDF rent funktionsmässigt, men masoniten ser helt annorlunda ut när den är lackad, det blir mer liv i den ytan, inte alls så homogent som MDF. Den senare har också en gråare ton i sig som inte alls är så rolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.