Har gjutit en bänkskiva i betong och blev rätt nöjd med resultatet. Behöver lite tips/råd angående ytbehandling av skivan.

Någon som har erfarenhet av ytbehandling med tvålflingor, ger detta tillräckligt starkt motstånd mot stänk vid tex stekning?

Vi tycker att oljning (vilket ska/bör skydda bättre mot fett och smuts) ger lite för blank yta.


MVH
Daniel
 
  • baenskiva_liten2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det skrevs en tråd i detta ämnet för ca 2-4 veckor sedan som fortfarande borde gå att hitta. Har för mig att den personen fick fram att det var nån typ av olja som skulle användas som ytbehandling.
 
Min man prenumererar på en tidskrift som heter Gör Det Själv. I det senaste numret visade de hur man gjuter en egen bänkskiva i betong (hittar tyvärr inte tidningen just nu!) och där står säkert hur man sköter den. Ett tips kan vara att kolla deras hemsida www.gds.se  
 
Har fått flera förslag: Paraffinolja, linolja, bivax är det jag minns nu... Ska själv olja min betongbänkskiva i dagarna och har inte valt än. Har testat att impregnera en provbit med paraffin och det verkar funka men blev markant mörkare.
 
Tänkte bara höra om ni kommit fram till någon bra behandlingsmetod?
Ska precis till att gjuta ett par bänkskivor så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.
 
Jag behandlade just min med grönlandsvalla (=bivax och parffin), funkar bra. Blir lixom en vaxig yta ;).
 
Till betonggolv används nuretanolja finns i färgaffären.
vet inte om det är bra ihop med livsmedel
 
Någon som vet var man köper tvålflingor för betongbehandling!?

Ringt runt 10-15 ställen idag utan resultat. Finja betong som skriver om det i manualen för "bänkskiva i betong" vet inte ens själva.

Provade ringa färgaffär, garn/ull, några livmedelsbutiker, panduro, prols, köksdetaljister, beijerbygg, apoteket, etc etc.

Det flesta har inte ens hört talas om det.

Googlar man tvålflingor får man ju massor av recept (såpbubblor, fingerfärg, etc) där detta ingår, dock ingen köpinfo...

tips!?
 
Jag köpte tvålflingor i en liten färgaffär i malmö på värnhemstorget, de har det mesta där.

Vi tycker att behandlingen med tvålflingor funkar ganska bra, dock tror jag att behandling med någon form av olja hade skyddat mycket bättre. Ytan blir mycket "råare" med tvålflingor än med olja.

 
Vi valde att färga våra bänkskivor lite mörkare med svart färgpigment, även detta fick jag tag i hos ovannämnda färgaffär.
 
tack för tips. nån som vet nån i stockholm?! har ringt massor av färgaffärer
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.