OK, första tråden i detta forum, hoppas det inte varit uppe innan.

Saken är det att jag gillar att laga mat och sambon gillar att det ser snyggt ut.... Tack och lov har vi samma smak när det gäller det mesta.

Dock är hon sugen på bänkskiva i massiv ek. Jag är inne på laminat. Massivt trä är fan så mycket snyggare, framförallt en riktigt tjock en. Men eftersom jag gillar flänga runt i köket vill jag inte behöva tänka på vart jag ställer kastrullerna eller vilka verktyg som används.

Då fick vi idén om att gjuta (inte själva dock) en rejäl skiva i betong (eller två st rättare sagt eftersom vi har ett parallellkök).

Vi ska ha vita luckort från HTH, vitvaror i borstat stål från Siemens.

Sen när det gäller väggarna så är vi lite kluvna.
Jag vill inte ha kakel eller en skiva i rostfritt bakom diskbänk och har slängt in mitt veto där.
Nåt vi båda kan tänka oss är nån form av puts på väggen. Denna måste sen behandlas för att få en tålig yta, antagligen blir det med båtslack. Dock tycker inte min sambo det blir så bra med vita luckor, betongskiva och gråa väggar. Då kan man slänga i lite färg i putsen för att piffa upp den men det är vi inte så sugna på. Alternativet är att ha en vitputsad vägg men då kan det bli lite för sterilt.

Nån som har tips eller råd framförallt ang betongskivan men även förslag på vad man kan göra åt väggarna. Utseendet på väggarna får gärna vara granska "grovt" så resten av köket kommer bli ganska "cleant".

Den enda färgen vi egentligen kommer ha är trähyllor och spotlights lite här och var.

Danne
 
Tänk på att köket är en arbetsplats där man normalt vill ha lättstädade ytor på bänken och vid diskarea. En putsat yta eller betongyta är alltid mer arbetskrävande på grund av att det är inte slätt (börste i stället för wetex). Välj det som ni tror är mest praktisk och lätt att hålla rent. Det blir ni mest glada för i vardagen.
lycka till
gaia
 
Tänkte på det där med rengöringen på en putsad yta jag med, kan nog bli jobbigt med allt stekfett som sprätter omkring. Men är det likadant med en bänkskiva av betong? Den måste ju gå att behandla (typ lacka) och få slät och fin? Håller också med att det snyggaste (förutom granit) är ju en tjock massiv träskiva...

Anna
 
Vi har en kaklad bänskskiva och trivs med det...
Men betong borde funka, behandlad förstås eftersom betongen suger in eventuell olja...

Som väggmaterial; vad sägs om gummi? Eller något räfflat plåtmaterial?
Eller en stor glasskiva, kanske till och med frostad, med någon schysst bild/affisch bakom? Antingen i svartvitt eller ruskigt färgsprakande.
Går ju till och med att byta ut om man monterar skivan med vingmuttrar eller nåt.

Den kaklade skivan kan man se här:
040215-062.JPG
 
Spinner vidare i Nix anda, nedanstående företag(inga bra bilder på hemsidan tyvärr) gör glasskivor med ett digitaltryck på folie som läggs som ett "lim" mellan två glasskivor, där kan man få precis vilket läckert mönster som helst och ska tydligen vara hållbart på gränsen till outslitligt beroende av att bilden inte bleks av UV-ljus, smakar det så kostar det emellertid enl. uppgift ca. 5000kr/m2 fast ser väldigt läckert ut och ffa väldigt ovanligt(inte så konstigt kanske med tanke på priset ;))
men ni verkar ju inte vara ute efter standard ;) och ska man inte ha jättestor yta så...

MVH/Christina.

http://www.gemax.se/glasfarger.html
 
Kan man inte ta nån cool tapet bakom? Gärna grafiskt mönster. Bakom glasskivan menar jag. Och snyggt om glasskivan är lite opak/ogenomskinlig.

Tyg kanske också funkar, finns ju rätt roliga mönster där.

Puts verkar svårt. Har hört de som har tegel = fastnar gecka och svårt att hålla rent. Puts är ju strukturerat = svårare.

Finns det inget annat material?

Kakel och mosiak är ju inte så originellt...

Kanske pärlplattor... hehe (rent skämt!)
 
Tack för era svar!

Bänkskivan kommer (än det nu blir en sån...) att våtslipas för plan yta och därefter lackas. Likaså måste måste vägen behandlas på nåt sätt för att vara lätt att torka av, dock är vi inte intresserade av en glansig yta på putsen.

Snackade med tjejen på HTH som ska rita vårt kök och hennes syster hade gjutit ett betonggolv till köket och därefter behandlat det med båtslack för att göra det tåligt. Blir nog nåt sånt för oss också.

Nån som har erfarenhet av just putsade väggar eller vet vart man kan vända sig för mer info?

Återigen, tack för alla snabba svar!

Danne
 
Förresten, hur tusan fixar man en underlimmad vask till en tjock betongskiva?

Danne
 
Underlimmad kräver väl ett ytskikt att limma den under??
Men en ho som är likadan som den man har i träskivor borde väl funka.
Vår runda ho som anas på bilden är en sådan. Man får en kant som går upp över skivan och det funkar bra.

Annars kan du väl gjuta in diskbänken direkt i betongen?

Puts: Ring/maila Optiroc eller STO. Eller någon murare. Eller en putsfirma. Får du tag på rätt person kan de säkert tycka att frågan är rätt kul att försöka svara på.

Jag kan lite om kalkputs. Och det kan ni strunta i i köket!!
 
Borde det inte gå att montera vasken som man gör på tjocka stenskivor, dvs. underspårat ???
Annars så har ju Ballingslöv nån ny form av skiva med formgjutet tvättfat, allt i betong, som läggs på tvättställskommod, kan ju vara värt att titta på för ytterligare idéer, funkar det för tvättställ så bör det väl funka för diskho ;)

MVH/Christina.
 
Visst ja, man spårar ju :-[
Tänkte bara på att man inte kan göra det i trä, för den lilla fanérbiten som ligger ovan diskbänken till slut blir alldeles vattenskadad...

Men går det i betong???
Det är ju ett rätt poröst material. Sten är väl hållfastare i motsvarande situation.
Det beror ju iofs på hur stor höjdskillnad man har. Om spåret är 1 cm under ytan borde det väl funka?
 
Hmm, att göra på samma sätt som man gör när man har en granitskiva borde ju funka, ska leta lite info om det.

Att ha en ho med synlig kant går bort pga det estetiska och hygienen, annars är ju det klart lättast.

Likaså vill vi inte ha en ho i nåt annat än rostfritt, alltså inte helgjuten betong, men tack för tipset.

Nix Varför går kalkputs bort? För poröst eller?

Danne
 
Kalkputs är vackert!

Men det är ruskigt poröst och oerhört sugande. Det tål knappt en armbåge...
Och visst, det går att lacka eller så. Men det tar ju inte bort känsligheten för slag. Och det är ju inte helt lyckat.
Dessutom försvinner ju kalkkänslan om man lackar. Idén är ju att den skall vara matt...

Det behövs nog någon typ av cementbaserad puts, för att få viss styrka.
 
Och jag kan hålla med om det estetiska, men överdriv inte hygienproblemet...
Det kommer inte in någonting (nästan...) under kanten. I så fall finns det många andra ställen i ett kök som smutsen smiter in i lättare...

Vi upplever inte vår kant ett enda dugg ohygienisk.

Inte ens min gamla städhysteriska mamma har sagt något. Och hon kan ha åsikter, fråga bara hennes svärdotter ;)
 
Nja, är väl framförallt pga utseendet som vi inte vill ha synlig kant. Är man bara normalt skötsam så ska det inte vara nån fara med hygienen.

Brasklapp: När jag flyttade in i min första lgt som ungkarl fanns det mögel runt kanten så den som bodde där innan mig var nog inte så noga med köket.

Det är väl inte alltför svårt att blanda in färgpigment i putsen för att få lite färg i den? Extremt ljus beige hade varit snyggt att ha i köket/matplatsen och sticker inte ut för mycket mot köksinredning, plus att det inte blir för sterilt heller.

Danne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.