Hej!

Var just hos Kvik, där vi beställt vårt kök. Vi har valt lucka "Como" körsbär och lamniatbänkskiva "Gaselle", som är matt, svartgrå med lite bruna inslag. Vi har varit nöjda med valet hela tiden, men idag när jag var där för att låna en liten bit lucka och laminat, så fanns det hundra (kanske lite överdrivet...) nya laminat att välja mellan och naturligtvis får jag beslutsångest! :-/

Jag tycker, som sagt, att den vi valt är jättefin, men nu har de BLANKA laminat, som är väldigt lika äkta sten.

Hur sjutton skall jag göra?? Skall jag behålla den jag valt, eller skall jag välja den blanka?

Vilket är snyggast????? Tyvärr har jag inga bilder att bidra med, men vad tycker ni? Är det snyggt med blanka bänkskivor (grå/svart)? Hur praktiskt är det? Det verkar inte bli "tummar" eller repor på de prover jag fick med, men hur är det i verkligheten sen när man väl har det i köket??

Någon med erfarenhet?? Jag behöver VERKLIGEN lite tips och råd och det snabbt!!

TACK på förhand!
 
Hej.
Min bror la in laminat skiva som liknar granit och är blank.
På denna syns fingeravtryck m.m de är nöjda med utseendet men inte med skivan då det är ett evigt putsande.
Vet ju inte om alla är så men deras är ialla fall jobbig att städa.
Har de inte en sådan skiva monterad på något demo kök?
prova isåfall att sätt dina händer på och titta ur olika vinklar och ljus förhållanden....

 
Hej, tack för ditt svar!

Nej, de hade ingen skiva monterad i butiken, men på de bitar jag fick låna verkar det inte bli några direkta avtryck. Men det kanske är annorlunda när man väl använder skivan som den skall användas... :-/

Är det någon annan som har samma erfarenheter, eller några andra?

Fortsätt gärna svara!!

Tack på förhand!

//Helena
 
Vi har också haft högblank laminatskiva i vårt förra hus, den valde vi av samma anledningar som du beskriver helenae, jättesnygg och på proverna så tänkte jag aldrig att det skulle innebära nåt problem :surprised:
Men ack vad jag bedrog mig, den var hopplös att hålla ren iom. att den är så blank så blir minsta fettgnutta en ful fläck som du får använda diskmedel för att bli av med och det blir ju naturligtvis inte en fläck som syns som färgförändring mot det grå-svarta men den syns direkt när man står en bit ifrån och ljuset speglar sig i det högblanka materialet, mycket ofräscht om man inte torkade konstant :(
Behöver jag säga att jag inte valde den typen av laminatskiva i vårt nuvarande kök ;)

MVH/Christina.
 
Mina föräldrar har en svart högblank skiva i sitt kök, ser bra ut och fungerar bra!
Inte särskilt mycket städning av den...
Det som väl syns mest är damm men det beror väl kanske mest på att den är i princip helt svart.

//Markus
 
unigas skrev:
Mina föräldrar har en svart högblank skiva i sitt kök, ser bra ut och fungerar bra!
Inte särskilt mycket städning av den...

//Markus
Det skulle inte kunna bero på att det är mamma som städar? ;D ;)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Det skulle inte kunna bero på att det är mamma som städar? ;D ;)

//Christina.
Min mamma städa???? :surprised: :surprised:
Till jul och sånt kanske.. men annars är hon ingen större städare.

Men det märkliga är att den faktiskt funkar...

(Jag fick lov att fråga henne flera gånger innan jag satte in den åt henne om hon verkligen skulle ha en svart högblank skiva. Och det skulle hon..)

/Markus
 
Tack alla för svaren!

Tog en fundrare igår och diskuterade med sambon och vi kom fram till att vi håller oss till vårt ursprungliga beslut, alltså inte högblankt. Vågar inte ta "risken" med kladdiga små barnfingrar överallt...

//Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.