Någon som vet om det finns?

MVH
Stebo
 
stebo skrev:
Någon som vet om det finns?
Vad för värme skall skivan tåla? Varma kastruller rakt av spisen/hällen?
 
viltfjall skrev:
Vad för värme skall skivan tåla? Varma kastruller rakt av spisen/hällen?
Precis.... Har fått ett schysst märke efter en stekpanna på bänkskivan i valnöt :mad:

Jag ser laminat som ett bra alternativ till sten.
- Underhållsfritt.
- Ganska snyggt.
- Lite billigare.

MEN finns det laminat som tål att man ställer av en kastrull på det?
 
T
Skulle inte tro det, laminat är ju plastbaserat.
 
Många kör ju med metallnitar eller skruvar på en del av ytan där man kan ställa varma saker. fråga är väl vad man tycker om det när man skall torka av ytan.
 
från vår säljare på HTH som vi köpte en laminatskiva av.

"När det gäller tålighet mot värme är laminat inget bra alternativ. Själva laminatet är ju väldigt tunnt & det högtrycksmonteras på en spån-stomme. Vi hög värme från ex en varm kastrull kan montaget/limmning släppa från spånskivan. Resultatet blir då en bubbla/spricka. Alltså bör ni inte utsätta laminatet för någon högre värme"

Kan vara tänkvärt.

Vi ska införskaffa en snygg lösning för detta, vad det nu blir får vi se.

MVH/
Henrik
 
Tror inte man kan hitta något annat material än sten som klarar av en riktigt varm stekpanna direkt från spisen utan att det blir märken av något slag. Men laminatet har iaf den fördelen att den inte suger i sig ev fett från undersidan på stekpannan. Har själv laminat och ställer ibland kortare stunder ifrån mig pasta kastruller direkt på bänken och även håller kanske en stekpanna för att avlasta armar en snabbis. Men att ställa ner det permanent tar jag alltid fram ett grytunderlägg.
 
stebo skrev:
Någon som vet om det finns?

MVH
Stebo
Hej!
Perstorp hade tidigare ett laminat som hette FP1 som stod för flamhärdig skiva.
Vet inte i dag vad som finns i sortimentet.

Lycka till!
 
Ok....

Då får man börja jaga en bänkskiva i sten som inte kostar $$ och är skötselfri.
Nån som har några förslag?
 
Silvan bygg har stenskivor för ca 1700kr metern såg jag sist jag var där.
 
Kompaktlaminat ska klara betydligt mer än vanligt laminat.

Håller på att titta på detta just nu till vårt nya kök.
 
Vad är skillnaden på Kompaktlaminat och Högtryckslaminat?
 
Illunion skrev:
Vad är skillnaden på Kompaktlaminat och Högtryckslaminat?
Jag har fått intrycket av att kompaktlaminat till skillnad från högtyckslaminat inte bygger på en spånskivekärna. Kompaktlaminatet är "plastmaterial" rakt igenom, alltså mer påkostat och därigenom också dyrare.

Jag har aldrig gillat de klassiska laminatskivorna eftersom kanten sällan är bra, enda sättet att få det snyggt verkar vara att sätta en list vid kanten av annat material, t.ex. aluminium.

Var dock inte på Kvik igår och kikade på deras kompaktlaminater och blev riktigt impad. Övergången från skiva till kant är klockren. Dessutom riktigt snyggt med underlimmad ho. Det blir lite utav sten-looken.

Kika på följande sida:
Kvik - Se bänkskivor


Mvh / Stenback
 
Lite sent svar kanske, men vi har en laminatskiva från Hornbach som tål ca 250 grader. Vi ställer plåtar direkt från ugnen och kastruller direkt från spisen på den och den ser efter ca två år fortfarande ny ut.
Kostar 219:-/lpm exkl sågning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.