Är ute efter en grantiskiva. 300*140cm. Vem har en sån till bäst pris?
 
300 *140 blir en FRUKTANSVÄRT tung skiva som kräver en STABIL stomme. Har ingen aning om det går att få tag på så stora skivor då det blir problem att med handkraft lyfta in den. Kolla med Edsvikenssten.com där handlade jag min granit till inte fullt så horribla priser.
Mvh Tommy
 
bolets skrev:
Är ute efter en grantiskiva. 300*140cm. Vem har en sån till bäst pris?
Ja, det var ingen liten granitskiva du var ute efter. Kolla med http://www.stenhuggarn.se/ i Bergsjö.
Den största av dom skivorna jag köpte var 220*94cm och den var grymt tung.

/Jocke
 
off topic: tror granit (30mm tjock) väger 90-100kg per m2
 
Wilmer skrev:
off topic: tror granit (30mm tjock) väger 90-100kg per m2
Det här blev jag lite nyfiken på så jag tog fram miniräknaren.

Granit har ju densit på ca 2.8g/kvadrat-cm så
En 3cm skiva lär ju väga
3cm x 100cm x 100 cm x 2.8 g = 84 kg / kvadratmeter !

 
hehe alltid bättre att veta än att tro ;)
 
bolets skrev:
Är ute efter en grantiskiva. 300*140cm. Vem har en sån till bäst pris?

Silvan tror jag skulle ha ca 3 papp per kvm för granit ur deras standardsortiment om jag minns rätt, vilket är ett väldigt bra pris. Fraktkostnaden som tillkom vad dock inte så billig.
 
Granit har ju densit på ca 2.8g/kvadrat-cm så
En 3cm skiva lär ju väga  
3cm x 100cm x 100 cm x 2.8 g = 84 kg / kvadratmeter !
hehe alltid bättre att veta än att tro  
Wilmer, du glömde momsen  :cool: 84kg + moms blir väl 90 -100kg så ni är överens
 
;D :) hahaha så var det ja moms också ;D

fan nu har jag förstört tråden sorry... :-[
 
vi köpte vår från BAUHAUS. de hade mycket att välja mellan och bäst pris som vi kunde hitta.
 
Njae - så jättestor skiva kan vara svårt. Både för att den blir så tung att den lätt riskerar brytas sönder vid inlyftning. Men då den är så tung, kan det t o m vara svårt med transporten. Kolla NOGA med stenfirma. Bror Törner på Norr Mälarstrand har bra priser - kollade runt när vi skulle köpa och de hade absolut bäst priser och bra sortiment. Plus kunnig personal -det är det inte alla som har heller. Lycka till!
 
Ett tips om du ska ha tag i billig sten.. hörde en arbetskompis dotter hade fått tag i nån gravstenstillverkare i finland som hade huggit ut nån enorm bänkskiva åt dom för en hyfsad slant.. hördes som enda sättet att få ut skivan från huset igen var att knäcka den i delar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.