Hej,

Sitter och planerar inför ett nytt IKEA kök och funderar lite på vad för slags skåp man ska sätta upp mot en vägg som olyckligtvis är mot skorstenen. Måtten är 100x50 cm. Kollade på Ikeas sortiment och det som finns att välja på är 60 resp 37 cm djupa. Så som vi har ritat det nu så kommer det vara ett skåp som är 40cm brett och det andra 60 cm och 37cm djupa.
Problemet som jag ser är ju att väggskåpen kommer ju också vara 37cm djupa.
Hur kommer det att se ut igentligen? Finns det något annat alternativ?

Skulle gärna ha ett bänkskåp som är runt 45cm djupt eller liknande..

Det är alltså de 2 bänkskåpen till höger som det gäller.

Tips mottages!
 
  • ikea_faktum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inga problem att kapa ett skåp så det blir grundare. Du kanske måste borra några nya hål, men det är lätt gjort.

Dessutom finns det lådstommar hos IKEA som är både 45cm och 35cm djupa som kan användas.

Det är det som är det fina med IKEA:s platta paket med skåpstommar; de är lätta att fixa så att man får de mått man behöver.
 
Thomas59
jakobnm skrev:
Det är inga problem att kapa ett skåp så det blir grundare. Du kanske måste borra några nya hål, men det är lätt gjort.

Dessutom finns det lådstommar hos IKEA som är både 45cm och 35cm djupa som kan användas.

Det är det som är det fina med IKEA:s platta paket med skåpstommar; de är lätta att fixa så att man får de mått man behöver.
Instämmer med jakobnm. Inga som helst problem att kapa skåpen. Jag byggde en vägg i ett kök med utbyggnad för stammar, rundade väggar och diverse annat bök. Lite finlir med sågen, några nya skruvar och sen var det klart.
 
Annars kan du regla upp och låda de 35 djupa skåpen komma ut 50 cm, låt bänkskivan sy ihop djupet.

(Det finns inga 45-djupa stommar, det finns 45-djupa lådor i 60-bredd)
 
veasel skrev:
(Det finns inga 45-djupa stommar, det finns 45-djupa lådor i 60-bredd)
För mig är en lådstomme själva lådan utan lådfront så vi menar samma sak. 45-djupa lådor finns även i 80-bredd.
 
Redigerat:
Tack för alla svar!

Lutar åt att man tar 37cm djupa stommar och låter bänkskivan bygga ut det med tanke på att det inte finns 45cm djupa lådor för 40cm breda bänkskåp, bara för 60.

Kan ju inte byta ut nåt heller med tanke på att mikron ska va inbyggd i ett 60 skåp...

Eller?
 
themac skrev:
Tack för alla svar!

Lutar åt att man tar 37cm djupa stommar och låter bänkskivan bygga ut det med tanke på att det inte finns 45cm djupa lådor för 40cm breda bänkskåp, bara för 60.

Kan ju inte byta ut nåt heller med tanke på att mikron ska va inbyggd i ett 60 skåp...

Eller?
Jag hade samma problem i höstas, behövde 50cm breda lådor, 45 cm djupa, under diskbänken. Jag lät inte hindra mig av måtten. Jag köpte adapterbeslag från Theofils, kapade 60-lådan till 50cm och satte nytt bakstycke på lådan mha adaptrarna.

Nu har emellertid IKEA just bytt till en ny variant av låda så det kanske inte går längre. Lådorna ser ut som förut men tycks vara av ny tillverkning, möjligen plastigare och förmodligen icke-kompatibel med Blum Tandembox. Tyvärr...
 
Hittade en gammal tråd som passar mitt problem precis. Kan max få plats med 45 cm djupa bänkskåp. Då vi har ett litet kök så är alla centimetrar värda att ta rätt på så ett 37 cm djupt skåp går bort.

Mitt problem nu är att jag inte hittar IKEAs 45 cm djupa lådor. Har dessa utgått eller måste man leta på något speciellt ställe? Tacksam för hjälp.
 
7310070025302 skrev:
[länk]
Lysande! Stort tack!
 
C
Hur ser marknaden ut nuförtiden? (Den länkade produktsidan finns ej kvar.)
 
80x45 finns fortfarande, vet ej hur det är med andra bredder. Ikea art nr 002.046.29
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Ser ut som en låda. Vad sätter man den i?
 
tommib
Man sätter den i diskbänksskåpet. Att den är 45 cm djup är för att lämna plats åt avloppet och andra rörinstallationer bakom lådan när den sitter i ett vanligt 60 cm djupt skåp.

IKEA har mig veterligen endast 37 och 60 cm djup på sina bänkskåp så ska det in på 50 cm är det den grunda varianten som gäller.
 
  • Gilla
zarkov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.