Ska dra igång en gansk omfattande renovering av kök och funderar på att skaffa en Franke dawn motor 88cm. Det är en köksfläkt som åker upp ur bänkskivan bakom hällen.
Har inte hittat någon som äger någon lr har provat någon sådan fläkt?
Men tillverkaren säger givetvis att det funkar bra:)
 
Jag har också sneglat på dessa.

En väldigt viktig detalj är att de flesta kräver djupare stommar då själva ventilationen går bakom stominredning (ofta ugn under spis) och luften skjuts ut i sockelnivå utmed golv.

I övrigt läcker lösning.
 
Inte provat, och är nöjd med min fläkt som sitter ovanför spisen.
Det är ju dit ånga och os kommer ändå.

Men har man råd så...
Den här integrerade bänkfläkten är perfekt för dig som prioriterar ett rent och minimalistiskt kök.
12.490:-
 
Kommer ha ugnen i ett högskåp och fläktpaketet kommer sitta i en stomme på baksidan av köksön. Luften kommer jag dra ut i bjälklaget och ut under en altan. Pratade med en tekniker på Franke och han sa att han aldrig hade fått några grova klagomål om att det funkade dåligt och om det var något så var det ifrån folk som hade installerat med kolfilter i så fall...
 
Tobias Andreasson skrev:
Kommer ha ugnen i ett högskåp och fläktpaketet kommer sitta i en stomme på baksidan av köksön. Luften kommer jag dra ut i bjälklaget och ut under en altan. Pratade med en tekniker på Franke och han sa att han aldrig hade fått några grova klagomål om att det funkade dåligt och om det var något så var det ifrån folk som hade installerat med kolfilter i så fall...
Jag har bekanta som har satt in en sådan i sitt nybyggda kök. De är inte jättenöjda med den, den är inte alls lika effektiv på att ta hand om matoset som en konventionell köksfläkt som sitter ovanför spisen. Och de har en riktig frånluftsanslutning ut. Dock så ser den riktigt fräck ut när den kommer upp genom bänkskivan :)
 
Det finns någon gammal tråd här om den typen av fläkt, kommer inte ihåg fabrikat. Har för mig att kontentan var att det fungerade dåligt. Det är minst 5 år sedan. Vet inte om det var kolfilter varianten.

Jag har lite svårt att se varför kolfiltervarianten skulle vara sämre eller bättre. Det ev. Problemet är ju hur bra den är på att suga i sig.
 
hempularen skrev:
Det finns någon gammal tråd här om den typen av fläkt, kommer inte ihåg fabrikat. Har för mig att kontentan var att det fungerade dåligt. Det är minst 5 år sedan. Vet inte om det var kolfilter varianten.

Jag har lite svårt att se varför kolfiltervarianten skulle vara sämre eller bättre. Det ev. Problemet är ju hur bra den är på att suga i sig.
Har funderat lite på det, men har inbillat mig sj att om du har fläkten på en kanal ut så har du ett flöde av luften, medans om du har kolfilter så får du en liten cirkel med luft som cirkulerar runt där men som kanske störs av ett annat luftflöde som är påväg ut någon annan stans..
 
  • Gilla
Jonathan123
  • Laddar…
Om någon har problem med djupet på sina stommar kan tillverkaren bora vara ett alternativ. Bora Classic
 
Att resultatet är sämre än en optimalt placerad täkfläkt med utsug, ja det är en sak. Men om man har dåliga förutsättningar för en takfläkt, så att den sitter "dumt till". Hur står sig jämförelsen i så fall?
 
T Tobias Andreasson skrev:
Kommer ha ugnen i ett högskåp och fläktpaketet kommer sitta i en stomme på baksidan av köksön. Luften kommer jag dra ut i bjälklaget och ut under en altan. Pratade med en tekniker på Franke och han sa att han aldrig hade fått några grova klagomål om att det funkade dåligt och om det var något så var det ifrån folk som hade installerat med kolfilter i så fall...
Ursäkta att jag åerupplivar en gammal tråd.
Skulle själv vilja göra på detta vis, men får man verkligen det? Måste det inte följa alla regler för en imkanal med skorsten etc osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.