Hej, jag har precis köpt en begagnad bänkdiskmaskin som jag har tänkt koppla direkt till kranen. Men själva gängan till slangen är precis för liten för kranen, tror jag mätte att kranen är 2,1 cm medans slangen är 1,9 cm. Någon som vet vilken slags omvandlare jag behöver?

Bänkdiskmaskinen är en ESF2200DW
 
Hade du tänk koppla direkt till pipen på blandare?
En bänkdiskmaskin ska kopplas till ett externt vattenuttag. Vilken blandare har du i köket? Bild?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Hade du tänk koppla direkt till pipen på blandare?
En bänkdiskmaskin ska kopplas till ett externt vattenuttag. Vilken blandare har du i köket? Bild?
Ja jag hade tänkt koppla den direkt till pipen eftersom kranen inte har ett sätt att koppla in på baksidan
 
  • Kromad kökskran utan synlig koppling på baksidan, monterad på diskbänk, mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel slang ansluten till en rörpip vid väggkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla under diskbänken, där finns kanske uttaget för diskmaskinsvattnet.
Det ser ut som att du har avstängningsvredet till diskmaskinspåfyllningen mitt på kranen, nertill.
 
Jag avråder dig från att koppla diskmaskinen på pipen! Det är ingen bra lösning. Bor du i BRF eller Hyresrätt?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag avråder dig från att koppla diskmaskinen på pipen! Det är ingen bra lösning. Bor du i BRF eller Hyresrätt?
Jag bor i en hyresrätt
 
M molliano skrev:
Jag bor i en hyresrätt
Kolla med din hyresvärd om du kan få byta blandare till en med vattenuttag för bänkdiskmaskin. Det är det enda rätta.
 
D Dilato skrev:
Kolla under diskbänken, där finns kanske uttaget för diskmaskinsvattnet.
Det ser ut som att du har avstängningsvredet till diskmaskinspåfyllningen mitt på kranen, nertill.
Problemet är att det inte finns någon bra sätt att koppla in den när maskinen ska stå på diskbänken. Och måste man inte ha någon rörmokare om man ska koppla en diskmaskin till rören?
 
Är det en mora cera köksblandare du har? Det finns ombyggnadskit man kan montera vid avstängningsvredet för att få en anslutning till bänkdiskmaskin.

Exploded diagram of a Mora Cera kitchen mixer tap showing various components for assembly or modification.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en produktlista med markerat ombyggnadskit för bänkdiskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dem kostar ganska mycket men det blir ju en bra lösning i alla fall.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag avråder dig från att koppla diskmaskinen på pipen! Det är ingen bra lösning. Bor du i BRF eller Hyresrätt?
Hur kommer det sig att du avgåder från det?
 
ådal ådal skrev:
Annars finns det övergångsnipplar från m22 till r15 gänga. Men då måste man skruva på/av slangen och stålsamlaren varje gång man ska använda bänkdiskmaskinen.

[länk]
Men funkar 22 till 15 när gängan till diskmaskinsslangen är 1,9cm?
 
M molliano skrev:
Hur kommer det sig att du avgåder från det?
1 kranen är inte byggd för att stå med tryck i pipen.
2 om pipen skulle gå av (inte helt ovanligt på FMMs blandare) så har du fullt flöde rakt upp från kranen.
3 om du öppnar kranen i mitten läget med ljummet vatten så riskerar du rundgång i vattensystemet då blandaren saknar backventiler. Vilket medför störningar för resten av hyresgästerna i huset.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Är det en mora cera köksblandare du har? Det finns ombyggnadskit man kan montera vid avstängningsvredet för att få en anslutning till bänkdiskmaskin.

[bild]
[bild]

Dem kostar ganska mycket men det blir ju en bra lösning i alla fall.
Ja det har jag, hmmm... Det låter som en smidig lösning. Så det är bara att ta bort de delar som behövs, sedan sätta dit den och sen är det bara att börja diska?
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
M molliano skrev:
Hur kommer det sig att du avgåder från det?
Förutom vad som redan skrivits är det väldigt opraktiskt att behöva koppla på och av slangen hela tiden, för jag antar att du även kommer att vilja kunna tappa vatten som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.